Voer een zoekterm in

Ziekenhuizen in Nederland: zorg dat je online bent!

Online_zichtbaarheid_gezondheidszorg_Contented

Ziekenhuizen in Nederland: zorg dat je online bent!

De gezondheidszorg in het algemeen, gaat over een spel van vraag en aanbod. De patiënt vraagt hulp omtrent een medische klacht en gaat op zoek naar het aanbod om hier een oplossing voor te vinden. Steeds vaker – in 75% van de gevallen – gaat de patiënt voorafgaand aan het bezoek aan de arts, online op zoek naar informatie over zijn of haar aandoening. ‘Goed beslagen ten ijs’, komen we dan. Maar zijn ziekenhuizen wel genoeg online om aan deze vraag van patiënten te voldoen?

Of is het andersom?

Je kunt je overigens afvragen het eerder geschetste spel van vraag en aanbod anno 2016 niet eerder andersom is. Het ziekenhuis dat vraagt om het aanbod van patiënten, om op die manier bestaansrecht te behouden? Laten we deze discussie – hoe interessant deze ook is – voor nu maar even buiten beschouwing laten.

Online zorgmarketing

De Nederlandse gezondheidszorg wordt steeds commerciëler; er is zogenaamde marktwerking in de zorg. Daarnaast worden patiënten steeds mondiger en willen ze de beste zorg. Daarvoor wil men best een stukje in de auto zitten, als dat ze de beste specialist oplevert. Zichtbaarheid op het internet en online zorgmarketing, zijn voor ziekenhuizen in Nederland een must aan het worden. De marktwerking vindt steeds meer online plaats.

Ziekenhuizen moeten dus hun best doen om de (potentiële) patiënten – die hun omzet oplevert – aan hun type zorgverlening te binden. Deze zorgmarketing gebeurt steeds meer online. Een herkenbare online uitstraling van het ziekenhuis of de zorginstelling, is dan ook een must. Kennis over deze online zorgmarketing voor ziekenhuizen, is vaak wat minder aanwezig binnen de muren van de zorginstellingen. Dat geeft ook niet, als de zorg maar in orde is.

Het ziekenhuis online

Hoe wordt je als ziekenhuis online zichtbaar en vindbaar? Het opstarten en bijhouden van online platforms en social media kanalen, is een tijdrovende maar mooie klus. Ook hier geldt; doe het goed of doe het niet. Kies je kanalen en richt je daar op.

  • Bepaal de benodigde online (social media) kanalen
  • Start met een nulmeting
  • Stel een verantwoordelijk team samen
  • Huur ontbrekende kennis bij een extern bureau in
  • Zorg voor goed vindbare content
  • Creëer SEO geschreven teksten gericht op de doelgroep. Aan te raden is om deze SEO teksten (content) in samenwerking met medici en ervaren professionele tekstschrijvers te schrijven. Een zoektermenonderzoek is onderdeel van de werkwijze van Contented. Waar zoekt een (potentiële) patiënt het vaakst op?
  • Zorg voor linkbuilding (linkjes van buitenaf naar jouw kanalen). Linkbuilding kan bijvoorbeeld door zorgverzekeraars of betrouwbare patiënten verenigingen aan te schrijven en een samenwerking te zoeken
  • Ga de interactie aan met de patiënt of cliënt

Interactie met de patiënt of cliënt

Online interactie is het geheim achter online zichtbaarheid voor ziekenhuizen. Luisteren naar de (toekomstige) patiënt, ervaringen van patiënten vragen, de mensen betrekken bij de organisatie. Dit zijn belangrijke aspecten voor interactie online. Social media platforms zoals Facebook, LinkedIn, Twitter, maar ook Zorgkaart Nederland worden steeds vaker door potentiële patiënten bezocht om kwaliteit van ziekenhuizen te bepalen en achterhalen. Hier moet je dus zijn als ziekenhuis. Daar waar je doelgroep is, moet je de interactie aangaan en reageren.

Voordelen van interactie op het internet;

  • Directe communicatie met jouw potentiële patiënt
  • Patiënten positief verbinden aan jouw ziekenhuis
  • Inspelen op actuele behoeften van patiënten
  • Actuele ontwikkelingen delen via bijvoorbeeld social media
  • Positief nieuws verspreidt zich snel

Zorg voor webcare

De moeilijkheid zit het in het feit, dat er actueel gereageerd moet worden op berichten die op het internet verschijnen. Dit kost namelijk erg veel tijd. Oplossing kan zijn om dit door een extern bureau te laten doen en de social media uit te besteden. Als er negatieve berichten verschijnen, dan moet daar op korte termijn op gereageerd worden. Doel daarbij is om nooit online de discussie aan te gaan, maar zo snel mogelijk een redelijke manier vinden om een issue op te lossen.

Kan jouw zorginstelling wel wat hulp gebruiken bij de online zichtbaarheid of vindbaarheid? Contented helpt graag!

Geen reacties

Plaats een reactie

Hallo, ik wil graag reageren op dit blog. Ik vind namelijk dat ...

Enter Captcha Here : *

Reload Image