Voer een zoekterm in

Webteksten schrijven doe je toch niet voor je lol?

SEO_contentvuller_contentvullers_tekstschrijver_Apeldoorn

Webteksten schrijven doe je toch niet voor je lol?

“Het maken van webteksten is niet echt onze hobby”, is een vaak gebruikte zin bij onze opdrachtgevers. Ze vervolgen vaak het gesprek met de zin “we hebben geen tijd om teksten te schrijven, want we moeten acquisitie doen!”. “Die klanten komen niet vanzelf naar ons toe, hè.” Niet juist, zeggen wij dan! Goede webteksten en het gebruik van SEO in de webteksten zorgen ervoor dat bezoekers wél naar je toekomen. En hoe! Ze bezoeken je website niet alleen, ze lezen de webteksten en worden van bezoeker klant. Wie wil dat nou niet? Elke ondernemer zou wat ons betreft moeten investeren in het schrijven (of laten schrijven) van goede en in Google vindbare webteksten. Je kunt niet meer zonder goede content. Lees hier 5 aspecten waar je rekening mee móet houden bij het schrijven van kwalitatieve content.

1. Schrijf webteksten voor je doelgroep!

De content die op de website moet komen, moet voldoen aan de verwachtingen van degene die in zoekmachines naar “iets” op zoek is. Als er in een willekeurige zoekmachine een zoekterm “tekstschrijver Apeldoorn” wordt ingetoetst, dan is het de bedoeling dat de landingspagina waar de zoeker op uitkomt, tekstschrijvers uit Apeldoorn aanbiedt. Als dat níet zo is, dan is de webcontent niet goed. Zorg er dus voor dat je je webpagina’s zo vult, dat de bezoeker aantreft wat hij of zij zoekt. Het niet gebruiken van jargon kan hierbij een waardevolle tip zijn. Mits jouw doelgroep echte specialisten of kenners omvat natuurlijk: dan is het gebruik van vaktermen juist wel aan te bevelen. Denk tevens na over hoe je de bezoekers wilt aanspreken. Je of u? Dat is de vraag. Denk vooraf na over tutoyeren of vousvoyeren.

2. Google is bijzaak

OK. Het zou raar zijn als wij zeggen dat SEO en zoekmachine optimalisatie niet belangrijk zouden zijn. Uiteraard is dat erg belangrijk. Search Engine Optimazation – waar SEO de afkorting van is – is natuurlijk van groot belang om te scoren in de gratis zoekresultaten van Google. Dat ontkennen we niet. Onze schrijvers houden daar natuurlijk rekening mee. Paginatitels, beschrijvingen, optimaliseren van content en webpagina’s op de juiste zoektermen zijn onze dagelijkse corebusiness. Dit vraagt om content. Goede content. Uitgebreide content. Maar schrijven is ook schrappen. Ellenlange verhalen worden door bezoekers van jouw website niet gelezen. Dus kom wel to the point! Google is belangrijk, maar uiteindelijk gaat het om je bezoeker. Die moet de webteksten waarderen en aangesproken worden door de online uitstraling van je website.

3. Cut! En actie!

Tijdig gebruik van CTA’s – call to action buttons zorgt ervoor dat je je bezoekers laat overgaan tot actie. Hiermee verleid je je bezoeker tot actie en zal deze eerder contact zoeken of een aankoop doen op jouw webshop. Het toewerken naar deze actieknoppen is een kunst. Zorg ervoor dat je dus op tijd een knop in je website verwerkt. Het benoemen van voordelen in je content werkt vaak hierbij. Wat is het voordeel voor de lezer van hetgeen jij aanbiedt? Benadruk dit!

Contented_CTA_contact_tekstschrijver_Apeldoorn_SEO

Afbeelding 1: een groene CTA op de website van Contented.nl

4. Keywords zijn key

Waar voldoen goede webteksten nog meer aan? Tip 4 is het verwerken van keywords – oftewel zoektermen. Hier kun je vooraf onderzoek naar doen middels een zoektermenonderzoek. Waar zoekt jouw doelgroep op? Het verwerken van de belangrijkste zoektermen in de content, kan resulteren in betere resultaten in Google. De zoeker vindt namelijk eerder wat hij of zij zoekt. Gezond verstand is hierbij helemaal geen overbodige luxe! Waar zou je zelf op zoeken als je een “blogger uit Apeldoorn nodig hebt?”. Juist: “blogger Apeldoorn nodig.” Vergeet hierbij de nieuwste trend van conversational search overigens niet. Men maakt steeds meer gebruik van complete zinnen!

Contented_blogger_Apeldoorn_nodig_SEO

Afbeelding 2: keywords verwerken in je content, zorgt voor goede resultaten in Google.

Tevens moet een goede webtekst oprolbaar zijn. Dat wil zeggen: zet je belangrijkste boodschap bovenaan in de webteksten. Dan trigger je je doelgroep eerder.

5. Witregels en kopteksten

“Het oog wil ook wat.” Met andere woorden: webteksten moeten ook prettig lezen. Hiermee boei je je bezoeker. Webteksten die saai en langdradig zijn, worden niet gelezen. Pakkende content is belangrijk. Wat hierbij kan helpen is vooraf goed nadenken over lay-out. Hoe ziet de website eruit? Waar komen de webteksten te staan? En welke opmaak, typografie en uitstraling gebruik je? Webteksten die uitnodigen om gelezen te worden, worden ook eerder gelezen! Maak dus naar hartenlust gebruik van witregels, kopteksten en dat soort trucs om webcontent aantrekkelijk te laten ogen.

Kortom: zorg ervoor dat je bij het schrijven van webteksten altijd rekening houdt met diegene die ze leest. Jouw doelgroep dus. Die moet op 1 staan. Google is belangrijk omdat bezoekers je daar vinden door hun zoektermen (keywords), maar schrijf je webteksten niet alléén voor Google of andere zoekmachines. Webteksten moeten leiden tot actie! Je bezoeker moet een koper worden. En uiteraard wil het oog ook wat. Denk daarom altijd aan de opmaak en de look and feel van de webteksten en de website. Meer tips nodig voor het schrijven van kwalitatieve en rake webteksten? Vraag het onze tekstschrijvers. Ze luisteren graag.