Voer een zoekterm in

Wanneer online delen worteltrekken wordt

Contented_post_socialmedia_origineel_wanneer_delen_worteltrekken_wordt

Wanneer online delen worteltrekken wordt

Directe interactie, het creëren van een band met je volgers, online uitstraling: een greep uit de doelstellingen die een bedrijf met social media kan hebben. Sociale media zorgen voor online zichtbaarheid van een bedrijf, zorginstelling, MKB, ZZP’er of freelancer. Het fenomeen ‘delen’ is op social media erg belangrijk. Wanneer een post, artikel of bericht vaak gedeeld, leuk of interessant gevonden wordt, kan dit zorgen voor een groot bereik. Je bericht kan zelfs viral gaan: zich als een olievlek verspreiden op het internet. Steeds meer mensen – 60% van jullie – deelt tegenwoordig echter artikelen zonder ze te lezen! Wij vinden: let wel op wat je deelt, wanneer je deelt en met wie je bepaalde uitingen online deelt: het kan ook averechts werken.

Noodzaak voor je doelgroep

Je hebt op social media als Facebook, Instagram of Twitter een aantal volgers opgebouwd. Hier heb je veel moeite voor gedaan. Je hebt leuke posts verzonnen, mooie teksten geschreven – of laten schrijven – humor gebruikt en een thema vastgesteld voor jouw socialmediaplatform. Jouw volgers en lezers zijn je gaan volgen, omdat ze zich kunnen identificeren met jouw uitingen op social media of op een blog.

Wanneer je meer en meer gaat afwijken van je bedachte structuur en opbouw van je posts, gaat dat ten koste van je volgers. Je loopt het risico dat ze je gaan ontvolgen. Hierdoor kan het bereik van je posts afnemen. Zorg dus dat je te allen tijde je verplaatst in de doelgroep en zoek de aansluiting! 

Posts met nieuwswaarde

Actualiteit, innovatie, humor, leuke inhakers: zomaar een aantal zaken waar een post aan kan voldoen. Zodra je besluit om een post van een ander te delen met je doelgroep is het belangrijk om te bepalen of één van deze elementen erin zit. Er zijn er meer. Zo is het bijvoorbeeld zo dat een afbeelding op bijvoorbeeld Facebook of Instagram 77% engagement (belang) heeft ten opzichte van 2% engagement als het gaat om een tekstuele post. Best een groot verschil toch?

Originele posts werken

Variatie in posts is erg belangrijk. Eentonige berichten gaan op den duur tegenstaan. Probeer te luisteren naar de behoefte van je doelgroep en publiek. Let er in dit geval ook op dat je zeker niet gaat spammen. Teveel posten werkt averechts. Socialmediakanalen zijn er eigenlijk voor het vermaken van je doelgroep. Dus niet voor het vermoeien van je doelgroep. Doe dit dan ook. Stel (makkelijke) vragen, waar men snel en eenvoudig op kan reageren. En vergeet de # niet!

Contented_post_socialmedia_origineel_wanneer_delen_worteltrekken_wordt

Afbeelding 1: de kern van deze afbeelding is absoluut juist, maar origineel kunnen we dit ‘plaatje’ niet meer noemen…

Of wat dacht je van deze:

Contented_de_befaamde_ijsberg_niet_originele_post

Afbeelding 2: deze afbeelding kennen we zo langzamerhand ook wel, toch?

En er worden wat ‘handen ineen geslagen’ op LinkedIn…

Contented_handen_ineen_LinkedIn

Afbeelding 3: ‘de handen ineen’ op LinkedIn. Om over de wijze spreuken van Loesje, Einstein of andere ‘grootheden’ nog maar te zwijgen.

Wanneer delen worteltrekken wordt

Kortom: bepaal voordat je een bericht of artikel deelt – hoe interessant jíj de post ook vindt – eerst of er een noodzaak voor jouw doelgroep of volgers is, of er voldoende nieuwswaarde inzit en of een bericht niet al vaker de revue of tijdlijn is gepasseerd. Denk na voor je iets deelt en verplaats je in jouw volgers en lezers. Zodra jouw trouwe volgers van het eerste uur – die de fundering vormen van jouw socialmediakanaal – je zat beginnen te worden en je ontvolgen, zullen de wortels van jouw online uitstraling getrokken worden. En dat ‘vind je niet leuk’, toch?

Ook een voorbeeld van een miskleun op het gebied van delen? Deel het met ons, dat vinden we leuk!

Geen reacties

Plaats een reactie

Hallo, ik wil graag reageren op dit blog. Ik vind namelijk dat ...