Voer een zoekterm in

Vloggen voor dummies: 5 tips om een creatief vlog te maken

Contented_Apeldoorn_vloggen_doe_je_zo_tips

Vloggen voor dummies: 5 tips om een creatief vlog te maken

Dit artikel is herschreven en verscheen eerder op 17 augustus 2017.

Vloggen is hip. Als je niet vlogt, besta je niet. De term vlog is een combinatie van de woorden video en blog. Door te vloggen, geef je jouw volgers een beeldende kijk achter de schermen van je bedrijf, onderneming of instelling. Mensen zoals jij en ik zijn erop gebouwd dat we beeld 600.000 keer sneller opnemen dan tekst. Daar kunnen we niets aan doen. Tekstuele content is uiteraard belangrijk om gevonden te worden in zoekmachines, maar video’s en afbeeldingen zorgen voor een interactievere website of online uitstraling. Vloggen past daarom helemaal in de huidige tijd. Ook de Belgische hitserie Familie (VTM) heeft recent aandacht besteed aan vloggen: de hoofdpersoon Zjef de Mulder wil een vlog starten en zoekt inspiratie op onze website! Want hoe maak je zo’n vlog? Wanneer is vloggen goed voor je bedrijf of je sociale media, en is vloggen veel werk? In dit blog lees je 5 tips om te vloggen – een beetje ouderwets in gewone letters.

1. Vlog persoonlijk!

Vloggen is best kwetsbaar. Je neemt een video op, waarmee je jouw kijkers bijna letterlijk aankijkt en zo meeneemt in de keuken van je bedrijf. In het begin is dat best een drempel die je over moet, wanneer je besluit om te starten met vloggen. Het is belangrijk dat je vooraf goed nadenkt over de vraag: waarom wil je gaan vloggen? Door hier vooraf goed over na te denken en structuur te brengen in je vlogs, komt dit bij de kijker(s) professioneel en kwalitatief over.

De truc is om persoonlijk te vloggen. De kijker moet het gevoel krijgen dat je het verhaal dat je vertelt, aan hém of háár vertelt. Neem je kijker mee in jouw wereld en jouw werkdag. Hiermee creëer je een online band met je volgers. De kans dat ze terugkomen om je volgende vlog te kijken, wordt hiermee vergroot. Door te vloggen, kun je je doelgroep dus aan je bedrijf binden.

VTM_GO_Familie_Zjef_Vloggen

Afbeelding 1: Zjef de Mulder in de Belgische serie “Familie”, wil een vlog starten en zoekt handige tips op onze website.

2. Één onderwerp per video

Een fout die je vaak tegenkomt in het opnemen van vlogs, is dat er meerdere onderwerpen in één vlog worden behandeld. Dit kan op zich wel, maar het is doeltreffender en verstandiger om je aan te leren om één onderwerp per vlog te presenteren. Zie het als een website, waar je per pagina ook één onderwerp toelicht. Je optimaliseert deze pagina’s ook op dit onderwerp, hetgeen voor bezoekers duidelijk en helder is. Hetzelfde geldt voor een vlog. Door aan te geven – to the point – waar je over gaat vloggen, creëer je duidelijkheid waar je kijker op zit te wachten. De ideale lengte van een vlog bestaat niet: zorg er echter wel voor dat je video’s niet te lang zijn. Dit voorkomt afhakers. Meestal duurt een goed vlog 1 of 2 minuten.

Definitie_vloggen_Contented

Afbeelding 2: de definitie van vloggen volgens verschillende bronnen (gevonden middels de zoekmachine Google).

3. Vloggen is een vak

Vloggen doe je niet tussendoor. In dit opzicht verschilt vloggen niet veel van bloggen (met een “b” dus). Het is een dagtaak die je serieus moet nemen. Maak niet de blunder door je vlog snel tussen de andere activiteiten door op te nemen. Maak er echt tijd voor, plan deze activiteit in, reserveer een blok in je agenda en maak er voldoende resources voor vrij. We zien het te vaak: vlogs vanuit de auto, de trein, scheve plaatjes, niet creatieve kaders en amateuristisch geluid. Wanneer je als bedrijf dus wil starten met vloggen, pak het dan professioneel aan en investeer in je vlogs. Dat gaat je uiteindelijk meer opleveren dan “snelle vlogs”.

Vlog_beginnen_tips

Afbeelding 3: een fade in van ons blog over het beginnen met vloggen, te zien op VTM in België.

4. Wat wil je ermee?

Inmiddels heb je jezelf de waaromvraag al gesteld en weet je wat je met je vlog wil. Nu is het tijd om te zorgen dat jouw vlogs het gewenste resultaat gaan opleveren! Dat is natuurlijk jouw uiteindelijke doel: verkoop, contact of klantenwerving. Hoe doe je dat?

Zorg er voor dat je in je video – tijdens en achteraf – duidelijk de contactgegevens van je bedrijf opneemt. Het gebruiken van CTA’s, call-to-action-buttons, is hierbij een echte aanrader. Maak het je kijkers makkelijk om met jou contact op te nemen, wanneer ze getriggerd zijn door je vlog. Je zult zien dat je vlogs dan voor je gaan werken.

5. Zorg dat je vindbaar bent

Vloggen doe je niet voor niks. Je wil natuurlijk dat jouw video’s bekeken worden! De doelgroep moet bereikt worden. Dit is het allerbelangrijkst. Zorg er dus voor dat je vlogs gevonden worden in het grote aanbod van online video’s. Dit doe je door in je titel en eventuele ondertitel de belangrijker zoektermen te verwerken en te gebruiken. Door hier vooraf onderzoek naar te doen, kun je jouw termen aanpassen op het zoekgedrag van je doelgroep. Jouw vlogtitels matchen dan met het zoekgedrag van je kijkers. De eerste stap naar binding is dan een feit.

Een_vlog_starten

Afbeelding 4: een vlog starten begint met research doen op internet, zo ervaart hoofdrolspeler Zjef de Mulder in de hitserie Familie op VTM-GO.

Beginnen met vloggen – het delen van videoblogs – is een gedachte die bij veel (startende) ondernemers dagelijks speelt. Persoonlijk vloggen, één onderwerp per vlog behandelen, vloggen serieus nemen, contactmomenten creëren en online zichtbaarheid realiseren zijn daarbij essentieel. Zorg ervoor dat de video’s die je maakt, ook daadwerkelijk bekeken worden. Heb je hier hulp bij nodig? Neem dan contact met ons op: in ons netwerk zitten specialisten!

Geen reacties

Plaats een reactie

Hallo, ik wil graag reageren op dit blog. Ik vind namelijk dat ...