Voer een zoekterm in

Social media: “iemand moet dat gaan bijhouden”

Contented_blog_socialmedia_beheren_uitbesteden

Social media: “iemand moet dat gaan bijhouden”

Dillema: Social media beheren kost tijd. Online aanwezig zijn op sociale media is anno 2016 een must. En met de zomer op komst – waarbij de smartphones weer massaal uit de broekzak komen en er naar hartenlust gezocht, geliket, geswipet en geblockt wordt – moet je zakelijk online zichtbaar zijn. Ondernemers worstelen met vragen als “hoe begin je met social media?” of  “wat is slimme socialmediamarketing?” en “wie moet die socialmediakanalen dan gaan beheren?”.  Zie hier het dilemma dat ontstaan is. We helpen je graag op weg en geven je een zetje in de rug om te starten met social media.

Tijd is geen reden om niet te starten

Tijdgebrek is nooit een reden om iets niet te doen. In elke week zitten 168 uren. Voor iedereen. Het is maar net welke invulling je eraan geeft, of je ergens “wel of geen tijd voor hebt”. Tijd heb je niet, tijd maak je. Toch?

Goed. Dat gezegd hebbende; begin gewoon met het opzetten van je socialmediakanaal. Het is niet ingewikkeld. Stel jezelf een aantal vragen. Wie is of wie zijn mijn doelgroep? Wie wil ik bereiken? Verdiep je daarin. Wie zijn bijvoorbeeld beïnvloeders (influencers) in jouw branche of markt. En wat doet de concurrentie? Een tip die je kan helpen bij het wat tastbaarder maken van je doelgroep, is om een zogenaamde ijkpersoon te maken voor jezelf. Een ijkpersoon is iemand die jouw doelgroep symboliseert. Denk aan leeftijd, interesses en maak een soort profiel. Richt je toekomstige posts in gedachte op deze ijkpersoon.

Waar ben je uniek in?

Alle begin is moeilijk. Dat begrijpen we. De basis moet daarom goed zijn. Zorg op jouw socialmediakanaal voor een up-to-date profiel, een goede achtergrond, pakkende omslagfoto (avatar of coverfoto), een werkende link naar je website, kloppende informatie (bijvoorbeeld een “bio”) en dat soort belangrijke zaken.

Om op social media op te vallen, is het belangrijk om unieke content te plaatsen. Overigens is dat ook zo als het gaat om webteksten of blogs, maar die laten we voor nu even buiten beschouwing. Vervolgens bedenk je je waar je uniek in bent en waarmee jouw bedrijf, instelling of dienst het verschil maakt. Gebruik humor, creativiteit en maak slimme keuzes om zo de interactie aan te gaan met je volgers. Maak jouw socialmediakanaal interessant om te volgen.

Denk aan je doelgroep en kies het socialmediakanaal dat bij de doelgroep past. Maak een keuze uit bijvoorbeeld Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter, Youtube of Google+. Voor de meest gebruikte kanalen verwijzen we je graag naar ons blog “Lees alle belangrijke weetjes over het zakelijk gebruik van social media”.

Maak een contentplan

Wanneer je start met op socialmedia, is het belangrijk om een contentplan te maken. In dit contentplan schets je de grote lijnen van jouw kanaal op social media. Je werkt met thema’s; van breed naar iets minder breed naar heel erg specifiek. Uiteindelijk denk je ook na over welke posts je wil gaan plaatsen en hoe je die content gaat verzamelen of (laten) maken.

Stel doelen. Wil je meer verkopen? Wil je meer leads? Of meer bekendheid? Vervolgens bouw je die doelen om in KPI’s; kortgezegd zijn dat meetbare doelen. Wil je een minimaal aantal likes behalen, aanmeldingen realiseren, shares bewerkstelligen of ‘klikken’ verzamelen in een bepaalde periode? Het uitvoeren van een nulmeting kan hierbij verstandig zijn.

Post ritmisch op social media

Interactie is – we schreven het al eerder – belangrijk op social media. Door een patroon te bedenken is je posts, kun je volgers aan je binden. Met andere woorden: een (vast) ritme werkt. Volgers weten dan waar ze aan toe zijn. Door posts gespreid te plaatsen op deze manier, bind je ze aan jouw merk. Humor, het gebruik van afbeeldingen, actualiteit, weinig tekst en vooral niet spammen werkt ook goed.

“Iemand moet het bijhouden”

Tja. Dat is nou net de bottleneck voor veel ondernemers, ZZP’ers of zelfstandigen. Waar haal je de tijd vandaan om social media professioneel te beheren? Als je collega’s hebt kan het een idee zijn om het werk te verdelen onder elkaar. Zet het contentplan ‘op de agenda’. Het is leuk en creatief werk en het zorgt daarnaast ook voor binding met je eigen organisatie! Wanneer je alleen bent, is het zaak vaste momenten te plannen om dit zogenaamde werk te doen. Het hoort er nou eenmaal bij in dit online tijdperk. Maak social media onderdeel van je werkweek, van jouw werkproces en van jouw taken. Dat is het enige dat werkt en dat verdienen social media ook, anders is het bij voorbaat al gedoemd te mislukken!

Mocht je er nou echt niet uitkomen, ‘niemand hebben om social media bij te houden’ of vragen hebben over het starten van een socialmediaplatform; laat het weten via ons contactformulier of plaats een bericht onder deze post. We helpen je graag!

 

Geen reacties

Plaats een reactie

Hallo, ik wil graag reageren op dit blog. Ik vind namelijk dat ...