Voer een zoekterm in

Snapchat zakelijk gebruiken; doe jij het al?

Snapchat zakelijk gebruiken; doe jij het al?

Social media worden anno 2016 gebruikt voor zowel particulier vermaak als voor zakelijke doeleinden. Bedrijven zien steeds vaker de voordelen van de directe interactie en directe communicatie met hun klanten of doelgroep via zakelijke sociale media. Door online zichtbaar te zijn en op social media actief te zijn, proberen bedrijven en ondernemers op een creatieve en leuke manier contact te krijgen met klanten. Zakelijk gebruik van Snapchat is nog niet volledig ingeburgerd. Waarom eigenlijk niet? Wat zijn de voordelen van een zakelijk account op Snapchat? Hoe zet je Snapchat zakelijk slim in? Contented zet het voor je op een rijtje.

Wat is Snapchat?

Snapchat is een socialmediaplatform die je kunt gebruiken via een app (applicatie) op jouw smartphone. Met Snapchat is het mogelijk om foto’s te maken, video’s te maken en deze te versturen. Niks nieuws horen wij je denken. Nou, het vernieuwende van Snapchat is dat je kunt aangeven hoelang de ontvanger jouw foto of video te zien krijgt. Dit gaat meestal om een aantal seconden. Zo voorkom je dat foto’s gaan rondzwerven op het internet, zoals bij Facebook en Instagram bijvoorbeeld wel kan gebeuren. Saillant en prettig detail: wanneer een ontvanger onverhoopt toch een printscreen maakt van de foto, krijgt de verzender daarvan een melding.

Snapchat: 1 miljoen Nederlandse gebruikers

Ongeveer een half miljoen mensen gebruikt Snapchat dagelijks. Meer dan 350 miljoen berichten worden er per dag wereldwijd verstuurd met de app. Met Snapchat is het mogelijk om – net als met bijvoorbeeld Instagram – filters, tekst en locatie toe te voegen aan de foto of aan het filmpje dat je wilt delen. Ook is het mogelijk om met de hand lijnen of figuurtjes te tekenen op de foto. Dit wordt vaak als humoristische toevoeging gedaan.

Snaps van een aantal seconden

Een groot verschil met andere socialmediakanalen is dus dat je met Snapchat het bericht een aantal seconden kunt zien op je smartphone. Dit stel je zelf in. De ontvanger heeft daar geen invloed op. Een van de voordelen van Snapchat is dat je zelf bepaalt aan wie jij de berichten stuurt. Waar het bij Facebook en Instagram op een tijdlijn terecht komt, bepaal je bij Snapchat zelf wie je het bericht stuurt.

Snapchat_Contented_zakelijk_seconden

Afbeelding 1: “snaps” zijn op Snapchat slechts een aantal seconden zichtbaar.

Connecties & Snapchat Stories

Net als bij andere socialmediaplatforms is het ook bij Snapchat zo, dat je eerst connectie met iemand moet maken (en dus accepteren) voordat er zogenaamde “snaps” gedeeld kunnen worden. Ook zakelijk gezien is het dus een uitdaging om deze connectie te maken.

Een andere mogelijkheid is om je berichten toe te voegen aan zogenaamde Snapchat Stories; een mix van foto en video. Dit houdt in dat jij berichten, foto’s en video’s  toevoegt aan een Story. Jouw connecties kunnen deze onbeperkt inzien. Jij ziet meteen welke mensen jouw Stories hebben bekeken. Na 24 uur verdwijnt de Story en maakt plaats voor een nieuwe. Wij vinden dat Snapchat op deze manier een hele “interactieve tijdlijn” creëert, die wat weg heeft van socialmediakanalen als Instagram en Facebook.

Online marketing met Snapchat

Transavia maakte recent bekend dat ze gebruik maken van Snapchat. Hun naam is ‘TransaviaSnap’. Hiermee zijn ze een van de weinige Nederlandse bedrijven die Snapchat gebruiken als online marketingtool. Piloten, stewardessen en andere medewerkers geven reizigers een kijkje achter de schermen van de luchtvaarmaatschappij. Op die manier proberen ze laagdrempelig en toegankelijk connectie te maken met de doelgroep. De prijsvechtende airline wil daarmee concurrentie voorblijven en te slim af zijn. De directe interactie die je zakelijk met Snapchat kunt bereiken, kan Transavia zeker financiële voordelen bieden!

Waarom zakelijk ‘snappen’?

Er is een groot aantal argumenten te bedenken om zakelijk Snapchat te gaan inzetten. We geven 5 redenen. Onze tip is wel (we schreven het al eerder): kijk of jouw doelgroep ook actief is op Snapchat! Wees online actief op de kanalen waar je doelgroep ook actief is. Zo heeft Contented de keuze – vooralsnog – gemaakt om Snapchat te mijden.

  1. Mensen zijn nieuwsgierig naar een realtime ‘blik achter de schermen’
  2. Op Snapchat heb je snel directe aandacht te pakken van jouw doelgroep
  3. Het is een groeiend platform, vooral voor de jongere doelgroep
  4. Timing speelt een mindere rol. De kans op spammen is nihil, veel posten is mogelijk, want de posts zijn maximaal 24 uur aanwezig
  5. Online marketing is groeiend, zeker via social media en het levert je uiteindelijk omzet op

Wereld Natuur Fonds en Snapchat

Het Wereld Natuur Fonds (WNF) speelt op een ludieke en mooie manier in op de populariteit van Snapchat. Op deze manier proberen ze leden te werven en op te komen voor de beschermde diersoorten in de wereld. Dit is te zien in een campagne die ze de naam #lastselfie hebben meegegeven.

Adverteren met Snapchat

Snapchat is hard bezig met het realiseren van een goed verdienmodel. Hoogstwaarschijnlijk gaat dat via advertenties en dan op basis van CPV (kosten per getoonde of aangeklikte advertentie). Adverteren via Snapchat is momenteel alleen mogelijk in de Verenigde Staten. Ze noemen het Snap Ads. In Nederland is dit nog niet gelanceerd. Wij schatten in dat het niet lang kan duren voordat meer bedrijven advertenties op Snapchat in kunnen gaan zetten als salestool.

Kortom: Snapchat is een volwaardige, populaire en groeiende socialmedia-applicatie, die zowel zakelijk als particulier aardig aan de weg aan het timmeren is. Het biedt voordelen en andere mogelijkheden dan reeds bestaande kanalen. Heb je vragen of opmerkingen? Deel ze met ons!

 

 

 

Geen reacties

Plaats een reactie

Hallo, ik wil graag reageren op dit blog. Ik vind namelijk dat ...