Voer een zoekterm in

SEO-trend 2017: longtail content en conversational search!

SEO_tekstschrijver_nodig_Apeldoorn_contentabonnement

SEO-trend 2017: longtail content en conversational search!

2017 is begonnen! Wat ons betreft tijd om de belangrijkste SEO-trend aan jou toe te lichten. Jouw online doelstellingen zijn waarschijnlijk opgesteld, goede voornemens opgeschreven en vol goede moed begin je met het optimaliseren van jouw website. SEO – oftewel Search Engine Optimization – is daar zeker een belangrijk onderdeel van. Althans, daar gaan wij als SEO-schrijvers vanuit. Er wordt een hoop geschreven over SEO-trends in het komende jaar. Maar wat betekenen die trends eigenlijk concreet voor jouw webteksten? Met andere woorden: hoe zorg je er (ook) in 2017 voor dat je in de gratis zoekresultaten van bijvoorbeeld Google, goed vindbaar bent en organisch hoog scoort? Wij gaan in dit blog in op dé trend van 2017 als het gaat om content op jouw website: longtail content en conversational search.

SEO-trend 1: conversational search?

Google is van plan om in 2017 met jou als zoekmachinegebruiker letterlijk in gesprek te gaan. Een veelgehoorde term in de hogere lagen van organisaties: Google wil de dialoog met de mensen aangaan. In dit geval kun je dit begrip dus vrij letterlijk nemen. Gesproken zoekopdrachten in de daarvoor bestemde hulpmiddelen zoals Siri of Voicecontrol op je mobiele telefoon, gaan steeds meer gebruikt worden. In 2016 was bijna een kwart van alle zoekopdrachten een gesproken zoekopdracht. De verwachting is dat dit aantal alleen maar zal stijgen en dat dit wel eens toe kan gaan naar 50% van alle zoekopdrachten.

Voicesearch_Contented_Google

Afbeelding 1: conversational search in Google Voice Search.

SEO-trend 2: zoektermen, zoekwoorden en zoekzinnen

De SEO-trend rondom “gesproken zoekopdrachten” heeft grote invloed op het schrijven – of laten schrijven – van je webteksten. Het is belangrijk om je tijdens het schrijven van je SEO-webteksten te verdiepen in je doelgroep of doelgroepen. We benoemden het al in ons artikel over belangrijke elementen van webcontent. De trend betekent namelijk dat de teksten meer longtail zoektermen moeten gaan bevatten. Sterker nog: het gaat richting complete zoekzinnen in plaats van de korte shorttail zoektermen! Uiteraard zijn shorttail zoekwoorden nog steeds belangrijk in je content. Het is belangrijk om je het volgende af te vragen: welke vragen worden er door jouw lezers, bezoekers of potentiële klanten gesteld? Zorg ervoor dat je dit soort vragen op je website direct beantwoordt.

In het geval van Contented kunnen zogenaamde zoekzinnen zoals hieronder beschreven, zeer goed werken:

  • “waar vind ik de beste SEO tekstschrijvers of bloggers uit Apeldoorn?”
  • “welke gecertificeerde SEO-copywriters zitten er bij mij in de buurt gevestigd?”
  • “wie kan ik het beste benaderen als ik kennis wil verkrijgen over SEO of bloggen?”
  • “bij wie kan ik periodiek bloggen uitbesteden of bij wie kan ik goeie webteksten laten schrijven?”
Contented_long-short-tail_SEOguru

Afbeelding 2: longtail en shorttail zoektermen (bron: SEOguru)

SEO-trend 3: lokaal gevonden worden

Het is een trend dat gebruikers op een mobiele telefoon of tablet lokaal naar zaken op zoek zijn, als ze bijvoorbeeld onderweg zijn of ergens ad hoc naar zoeken. We noemen dit local search. Denk hierbij aan de dichtstbijzijnde blogger of een internetmarketingbureau in de buurt. Je ziet dat dit fenomeen globaal gezien gaat, over de vindbaarheid in jouw directe omgeving. Het is dus goed om je mobiele zichtbaarheid hierbij te vergroten en adresgegevens en contactgegevens altijd up-to-date te houden. Google Mijn Bedrijf is hierbij essentieel. Vergeet deze gegevens niet bij te werken! Het is een SEO-trend die je niet mag missen.

SEO-trend 4: waardeoordeel in zoekopdrachten

De laatste SEO-trend die past binnen ons relaas over de invloed op je webteksten, gaat over het toevoegen van een waardeoordeel in de zoektermen van gebruikers. Mensen zijn op zoek naar “het beste blogabonnement” of “de snelste levering van webteksten”. Gewone bloggers of tekstschrijvers zijn blijkbaar niet meer goed genoeg. Reviews over je bedrijf zijn dus belangrijk. Hoe je daaraan komt? Vraag ze aan je klanten! Ok – we geven toe – het kost tijd en het schiet er vaak bij in om ze te verzamelen, maar het gaat je zeker in 2017 helpen om je ranking te optimaliseren.

Heb je hulp nodig bij het optimaliseren (SEO) of laten schrijven van je webteksten in het nieuwe jaar? Vraag het onze tekstschrijvers gerust! Onze SEO-kennis is actueel en we helpen graag bij het realiseren van jouw online doelen!

 

Geen reacties

Plaats een reactie

Hallo, ik wil graag reageren op dit blog. Ik vind namelijk dat ...