Voer een zoekterm in

Stop de persen: schrijf een persbericht!

Nieuwsbericht_persbericht_schrijven_Contented

Stop de persen: schrijf een persbericht!

Een persbericht schrijven is eigenlijk best eenvoudig. Als je eenmaal weet hoe het werkt dan. Weten hoe een persbericht in elkaar moet zitten en hoe je de lezer aan je bindt, is de sleutel tot een goed persbericht. Ook wij worden regelmatig gevraagd om een catchy bericht te maken om wat publiciteit te genereren op het internet, in een nieuwsbrief of een mailing. Aan welke 5 tips moet je je houden als je het niet uit wil besteden, maar als je het gewoon lekker zelf wil doen? Lees het in ons nieuwste blog!

1. Nieuws maken!

Geen reclame maken dus. Als je een nieuwsbericht of persbericht wil plaatsen, moet je wel degelijk wat te melden hebben. Niks is voor een lezer – jouw doelgroep dus – zo irritant als het idee hebben dat je nieuws gaat lezen, en er vervolgens achter komen dat je ordinaire reclame aan het wegkauwen bent. Kijk dus kritisch naar de nieuwswaarde van je bericht, voordat je het #online zet.

2. De aloude wet

Wij hebben ze als traditionele journalisten ook met de paplepel ingegoten gekregen: de 5 W’s en de H. Wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe. Al het nieuws dat je maakt, moet voldoen aan deze wet. Sterker nog: begin ermee in de eerste alinea van je persbericht. De lezer weet dan bijvoorbeeld meteen wat er aan de hand is, wie er bij betrokken is en hoe het gebeurd is. Voeg je hier nog een eigen sausje aan toe en maak je het wat persoonlijker (vanuit jezelf of vanuit de lezer), dan is de kans groot dat het hele bericht gelezen wordt.

3. Schrijf een foutloos persbericht

Spelfouten, tikfouten en stijlfouten:  we zien ze te vaak. Zonde? Nee, niet zonde; een schande! Zeker als jouw nieuws zo baanbrekend is en direct het hele internet rond gaat. Dan sta je mooi in je hemd met je spelfout. Jouw logo, bedrijfsnaam en eigen naam worden zo mooi verbonden met een foutief bericht. Zorg er dus voor dat je altijd correct Nederlands schrijft. Laat je persbericht desnoods checken door ervaren tekstschrijvers.

4. Fijne teksten worden gelezen

Tussenkopjes en een vlotte schrijfstijl; daar houden we van tegenwoordig. Bij het schrijven van een (SEO) persbericht is dat niet anders. Mensen willen nieuws vreten; steeds meer. Een pakkend bericht is dan sneller gelezen dan een wollig bericht. Humor kan, maar pas wel op. Zeker bij heftige onderwerpen is objectiviteit en zakelijkheid belangrijk. Het gaat om het nieuws, niet om jou. Een simpele opmaak is key.

5. Vergeet de noot niet!

Vaak worden persberichten gestuurd naar een redactie van een krant, via ANP aangeboden of persoonlijk naar een journalist verstuurd. Heeft de ontvanger dan nog vragen aan de schrijver of aanbieder, maar ontbreken er gegevens? Dan kan het zomaar zijn dat het bericht niet opgepakt wordt. Vergeet dus nooit jouw gegevens onderaan het persbericht. Denk aan een telefoonnummer, mailadres of andere manieren waarop je te bereiken bent. In tijden van komkommernieuws, kan het zelfs zo zijn dat een uitgebreid interview tot de mogelijkheden behoort – zelfs als jouw nieuws niet baanbrekend is.

Mocht je er nou echt niet uitkomen, stuur je concept persbericht dan gewoon even naar ons op. We helpen je graag en zorgen ervoor dat jouw nieuws de aandacht krijgt die het verdient. Succes en we lezen het graag in de krant!

Geen reacties

Plaats een reactie

Hallo, ik wil graag reageren op dit blog. Ik vind namelijk dat ...