Voer een zoekterm in

Is teksten voor radio commercials schrijven moeilijk?

Radio_commercial_schrijven_content_Apeldoorn

Is teksten voor radio commercials schrijven moeilijk?

Teksten schrijven kan voor vele doeleinden. Radio commercials, televisiespotjes, blogs of statische content voor op een nieuwe website. Voor radio commercials is het schrijven van goede content een vak apart. Wij worden hier vanuit Contented regelmatig voor benaderd. We hebben hier tekstschrijvers voor die zich hierin gespecialiseerd hebben. In dit blog lees je een vijftal tips waarmee wij een radio commercial voorzien van goede content en pakkende teksten. Belangrijke elementen als een goede voice-over, gebruik van passende muziek of geluidseffecten laten we dus hier even buiten beschouwing.

1. Schrijf een pakkende slogan

Radio commercials die succes hebben, bevatten vaak een goede slogan. Of in elk geval een zin of groepje woorden die bij de luisteraar blijft hangen. Het geheim zit hem erin dat dit een boeiende slogan moet zijn, die niet irritant is. Irritatie blijft ook hangen, absoluut, echter meestal vinden luisteraars een negatieve associatie met een reclame geen reden om over te gaan tot conversie.

2. Persoonlijke content werkt

De luisteraar van de commercial moet zich kunnen identificeren met de reclame die hij of zij op de radio te horen krijgt. Timing is hierbij belangrijk. Soms lijkt timing tegenstrijdig. Denk maar eens aan de reclames op de radio voor zomervakanties. Die worden uitgezonden in januari of februari. Logisch. In die periode zijn mensen meestal klaar met de koude weersomstandigheden en worden ze getriggerd door een zomerse radio reclame. Ze kunnen zich identificeren met de persoon die denkt aan de warmte, de persoon die zin heeft om te reizen en de persoon die toeleeft naar vrije tijd. Het persoonlijk aanspreken van de luisteraar werkt hierbij.

3. Bepaal eerst het doel

Voordat wij beginnen met het schrijven van de content voor de radio commercial, bepalen we met de klant het doel. Doelen kunnen bijvoorbeeld naamsbekendheid, een speciale actie, omzetgroei of onderscheidend vermogen richting de concurrent zijn. Het is belangrijk om hier vooraf over na te denken voor wij beginnen met het uitschrijven van het script.

4. To the point ermee!

Op het wereldwijde web heb je 8 seconden om de aandacht van je lezer te trekken. Daar schreven we al eerder over in 2017. Door direct met de deur in huis te vallen en een verhaal te vertellen, boei je de lezer – en dus ook de luisteraar – direct. Snelheid is in de huidige tijd een must voor een goede radio commercial. Wij denken mee over de kern van je boodschap, jouw verhaal en jouw idee. Dit vatten we samen in een commercial met een passende lengte. Dit kan 10 seconden zijn, maar ook zelfs een minuut. Net wat aansluit bij jouw wensen en doelgroep.

5. Afsluiten met een CTA

Laten we eerlijk zijn. Uiteindelijk is het doel van een reclame op de radio dat je de luisteraar weet te overtuigen van jouw boodschap. Een CTA – oftewel call to action – is belangrijk. Ook hier schreven we al eerder over, maar dan voor wat betreft online marketing. Op de radio moet je ook afsluiten met een trigger die verleidt om te bellen, de website te bezoeken of contact op te nemen op een andere manier. Ook met die laatste stap helpen wij vanuit Contented. Want wat als die luisteraar dan op jouw website belandt? Dan moet die persoon wel alsnog herkenbaarheid aantreffen en diezelfde trigger krijgen!

Kortom: het schrijven van content voor een radio commercial is een mooi vak. Er zitten veel componenten in verstopt. Het vooraf nadenken over de doelstellingen, de boodschap, opbouw, slogan en afsluiting van de commercial zijn belangrijk. Contented heeft schrijvers in dienst die helpen om een passend script te maken en die content op papier te krijgen.

Geen reacties

Plaats een reactie

Hallo, ik wil graag reageren op dit blog. Ik vind namelijk dat ...