Voer een zoekterm in

Een persbericht schrijven: hoe doe je dat?

Contented_contentvuller_contentvullers_nieuwe_SEO_dienst_Apeldoorn

Een persbericht schrijven: hoe doe je dat?

Een persbericht opstellen is niet moeilijk. Ondernemers besteden het schrijven van een persbericht desalniettemin vaak toch aan ons uit. Reden: geen tijd om de nieuwswaarde te beschrijven, omschrijven en last but not least “heeft men er vaak geen zin in”. ‘Een gemist kans!’, is dan wat wij zeggen. Met een persbericht genereer je aandacht. Aandacht onder je doelgroep, regionaal en aandacht in misschien wel het hele land. Het opstellen van een persbericht kan door onderstaande voorwaarden te volgen. Het zijn geen eisen, maar handvatten. Heb je hiervoor geen tijd? Tja – bel of mail onze schrijvers dan alsnog even.

1. Persbericht nodig? Wat is je nieuws?

Voor het schrijven van een goed persbericht is het allereerst van belang, om voor jezelf duidelijk te krijgen wat je nieuwswaarde is. Probeer hierbij onderscheidend te zijn en op te vallen tussen de meeste nieuwsfeitjes. Een actieve en sprekende koptekst is hierbij enorm belangrijk. Trigger je lezer om het persbericht te gaan lezen. Des te groter is de kans dat het bericht zelfs gedeeld wordt via bijvoorbeeld sociale media en andere online platforms.

2. First things first

We schreven het al eerder in ons blog over goede webteksten. Het belangrijkste nieuws moet eerst worden opgeschreven in een persbericht. Maak je nieuws oprolbaar. Beschrijf de kern van het verhaal in een paar regels en vervolgens ga je dieper in op de materie. Doe dit zonder mening! Het is namelijk een persbericht. Meningen zijn meer iets voor columns of andere prikkelende teksten.

Contented_blogtrainer_gezocht_SEO_blogger

Afbeelding 1: een persbericht moet objectief zijn.

3. Vaktermen in een persbericht: neen!

Jargon gebruiken in een persbericht is niet handig. Eigenlijk is het een ongeschreven wet onder tekstschrijvers van persberichten dat het gebruiken van inhoudelijke termen, jargon, not done is. Dit kan lezers afleiden en zelfs doen besluiten om niet verder te lezen. Dat is natuurlijk niet wat je wil. Je wilt de lezer boeien met je nieuws! Schrijf een verhaal! Het schrijven van een persbericht begint met het indelen van je nieuws: doe dit in twee of drie alinea’s. Deze alinea’s verdienen natuurlijk een goede tussenkop. Denk hier goed over na. Een A4 is meestal genoeg om een geheel persbericht op te schrijven. Opmaak is niet belangrijk, het gaat om de inhoud.

4. Bronvermelding onderaan persbericht

Een persbericht stuur je naar de pers, althans meestal dan. Dit om ervoor te zorgen dat zij het oppikken en verspreiden. Mocht de redactie van de krant, het tijdschrift of de website nou vragen hebben, dan is het handig dat ze jou kunnen bereiken. Vaak gebeurt dit met een noot voor de redactie onderaan het persbericht. In deze noot beschrijf je jouw contactgegevens, plaatsnaam, naam, functie en andere belangrijke feiten over jou. Hoe completer, hoe beter. Stuur een foto mee van het nieuwsfeit! Dit vergroot de kans op plaatsing. Hou hierbij altijd rekening met de grootte van de foto.

 

Kortom: het schrijven van een persbericht kost tijd. Het is niet moeilijk om nieuwswaarde op te schrijven, het vrijmaken van tijd om dit te doen kan soms een issue zijn bij ondernemers. Het opstellen van een persbericht komt neer op een aantal simpele zaken. Schrijf het belangrijkste als eerst op, schrijf objectief, kort, bondig, triggerend, vermijd jargon, maak je bericht beelden met een foto en schrijf je verhaal compleet! En natuurlijk zijn spelfouten de grootste fout!

Geen reacties

Plaats een reactie

Hallo, ik wil graag reageren op dit blog. Ik vind namelijk dat ...