Voer een zoekterm in

Een nulmeting uitvoeren? Lees hier alle nuttige tips en trucs!

Nulmeting_uitvoeren_website_2018

Een nulmeting uitvoeren? Lees hier alle nuttige tips en trucs!

Dit bericht verscheen eerder op 25 april 2016 maar is herschreven en uitgebreid d.d. 18 oktober 2017

Stel: je bent ondernemer, ZZP’er, hebt een eigen bedrijf, bent een zorginstelling of werkt op de marketingafdeling van een ziekenhuis. Je hebt een professionele website, goede SEO webteksten, je schrijft periodiek een blog, je hebt social media kanalen in de lucht, en tóch heb je het ‘onderbuikgevoel’ dat het allemaal wat beter kan. Een zogenaamde nulmeting (0 meting) helpt jou concreet op weg om dit gevoel aan te pakken. Met een nulmeting neem je de temperatuur op van je eigen website, socialmediakanalen en blogpagina en beoordeel je de kwaliteit ervan. Over de nulmeting an sich is al enorm veel geschreven. Daarom zet Contented voor jou in dit blog op een rijtje, hoe en waarom een nulmeting jou kan helpen met jouw ambitieuze online doelstellingen. Gegarandeerd succes!

Wat is een nulmeting?

Allereerst is het natuurlijk goed om te weten wat een nulmeting is. Voordat we over de tips en handige weetjes beginnen omtrent het uitvoeren van een goede nulmeting, lijkt ons dat wel handig om toe te lichten. Wat een nulmeting exact inhoudt, is eigenlijk best lastig te omschrijven. We gaan toch een poging wagen.

Een nulmeting geeft kortweg de huidige situatie weer; het startpunt van een bepaalde route die je in gedachte hebt. Bij een nulmeting maak je als het ware een foto van dit moment, letterlijk een momentopname. Het eerste onderdeel van deze nulmeting – de virtuele foto – is jezelf een aantal vragen stellen. Daarmee inventariseer je voor jezelf de globale huidige stand van zaken. De volgende 5 vragen geven je richting bij de start van een nulmeting.

  • Wat wordt er online over jouw bedrijf of instelling gezegd?
  • Wáár wordt er over jou gesproken (social media, fora)?
  • Wat is jouw reputatie op deze belangrijke platforms?
  • Welke personen praten het meest over jou (en wie moeten wij dus positief beïnvloeden)?
  • Waar zit jouw eigen doelgroep (op welke social media kanalen)?

Ook ga je in deze fase goed bekijken wat jouw belangrijkste concurrenten doen. Waar zetten zij op in, waar halen zij de winst en waar kan jij dus het verschil gaan maken? Na het uitvoeren van deze stappen heb je een goed overzicht over de positie van jouw bedrijf of instelling in de markt.

nulmeting uitvoeren

Afbeelding 1: voorkom een scheef beeld van je eigen organisatie, voer een nulmeting uit.

Een goed begin…

…is het halve werk. Waarschijnlijk heb je deze uitdrukking in de koptekst in je hoofd afgemaakt. En is een waarheid als een koe. We gebruiken hem niet voor niets; het is echt zo. Je hebt tijdens de vorige stap inzicht in jouw eigen website, blogpagina en social media kanalen gekregen. Nu kun je jezelf een aantal al wat meer concrete vragen gaan stellen (je kunt er uiteraard meer stellen, als jij vindt dat er nog veel meer aan jezelf te vragen valt):

  • Hoeveel bezoekers heb ik nu op mijn website?
  • Op welke plaats sta ik in de zoekmachine bij mijn belangrijkste zoektermen?
  • Hoevaak komen die zoektermen op mijn website voor?
  • Hoeveel aanmeldingen op de nieuwsbrief heb ik nu?
  • Hoeveel volgers heb ik op Twitter?
  • Hoeveel likes heb ik op Facebook?
  • Hoe scoor ik op Instagram?
  • Zijn er socialmediakanalen waar ik niet zichtbaar ben?

Voor het beantwoorden van deze vragen zijn verschillende tools in het leven geroepen. Ook in jouw eigen CMS (Content Management Systeem, zoals WordPress) is al een hoop zichtbaar over je huidige stand van zaken. Dit alles bij elkaar helpt je bij het creëren van jouw cijfermatige momentopname. Contented heeft kennis hier genoeg van, dus mocht je vastlopen of een zetje in de rug nodig hebben, dan helpen we jou daar graag bij.

Online doelstellingen formuleren

Door jezelf bovenstaande vragen te stellen en de antwoorden goed te documenteren, heb je de nulmeting al een heel eind uitgevoerd. Je hebt nu een momentopname gemaakt, met concrete getallen. Deze getallen moet je voor jezelf omzetten in doelstellingen, die meetbaar zijn. Dit noemen we KPI’s – kritieke prestatie indicatoren. Hiermee kun je achteraf eenvoudig de resultaten meten.

  • Hoeveel likes wil je behalen op Facebook
  • Hoeveel bezoekers wil je op je website trekken
  • Hoeveel aanmeldingen op de nieuwsbrief wil je minimaal scoren?

Met andere woorden: wat wordt jouw conversie? Hoeveel en hoevaak zijn hierbij handige woorden om te gebruiken. Wees wel reëel en SMART (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch, tijdgebonden) bij het opstellen van deze KPI’s. Dit voorkomt teleurstellingen bij eventuele volgende meetings.

Nulmeting gedaan, en nu?

Als het goed is, komt nu het leukste onderdeel van de nulmeting. We gaan de resultaten (successen) meten, benoemen en vieren! Aan de hand van je beschreven doelstellingen, ben je aan de slag gegaan. Je hebt verbeteringen doorgevoerd en de uitkomsten daarvan gaan we nu meten. Hebben we door de verbeteringen meer bereik gekregen met onze social media kanalen? Zijn we gestegen in de zoekmachines? Hebben de SEO webteksten hun werk gedaan? Is het aantal bezoekers op de website gestegen? Zijn er meer aanmeldingen op onze nieuwsbrief gekomen? Met dit concrete eindresultaat is de basis gelegd voor de volgende verbeterslag. Je kunt het zien als een cirkel, waarin je je eigen online media steeds verbetert. De plan-do-check-act cirkel van Deming helpt hierbij. Door jezelf steeds af te vragen hoe het beter kan, blijf je verbeteren en optimaliseren. Na de act maak je weer een nieuw plan om beter te worden. Dit helpt bij het online bezig zijn en online zichtbaar zijn.

PDCA_Contented_verbetering_website_nulmeting

Afbeelding 2: continue verbeteringen doorvoeren. De PDCA-cyclus van Deming

De nulmeting helpt je bij het creëren van inzicht over je eigen bedrijf, je eigen website en alles wat daarmee te maken heeft. Verschillende tips die we gegeven hebben helpen bij het doen van een nulmeting. Blijf kritisch, stel je zelf vragen waar je mee getriggerd wordt en denk aan continue verbeteren (PDCA-cyclus). Waar wacht je nog op? Klaar voor de start, af!  Hulp nodig bij je nulmeting? Wij helpen je graag!

Geen reacties

Plaats een reactie

Hallo, ik wil graag reageren op dit blog. Ik vind namelijk dat ...