Voer een zoekterm in

Een nulmeting; klaar voor de start, af!

Nulmeting_uitvoeren_website_2018

Een nulmeting; klaar voor de start, af!

Stel: je bent ondernemer, ZZP’er, zorginstelling of ziekenhuis. Je hebt een website, je schrijft periodiek een blog, je hebt social media kanalen in de lucht, en tóch heb je het ‘gevoel’ dat het allemaal wat beter kan. Een zogenaamde nulmeting (0 meting) helpt jou concreet op weg om dit gevoel aan te pakken. Over de nulmeting is al enorm veel geschreven. Daarom zet Contented voor jou in dit blog op een rijtje, hoe en waarom een nulmeting jou kan helpen met jouw ambitieuze doelen. Gegarandeerd succes!

Wat is een nulmeting?

Wat een nulmeting exact inhoudt, is lastig te omschrijven. Een nulmeting geeft kortweg de huidige situatie weer; het startpunt. Bij een nulmeting maak je als het ware een foto van dit moment, letterlijk een momentopname. Het eerste onderdeel van deze nulmeting – foto – is jezelf een aantal vragen stellen. Daarmee inventariseer je voor jezelf de globale huidige stand van zaken.

  • Wat wordt er online over jouw bedrijf of instelling gezegd?
  • Waar wordt er over jou gesproken (social media, fora)?
  • Wat is jouw reputatie op deze belangrijke platforms?
  • Welke personen praten het meest over jou (en wie moeten wij dus positief beïnvloeden)?
  • Waar zit jouw eigen doelgroep (op welke social media kanalen)?

Ook ga je kijken wat jouw belangrijkste concurrenten doen. Waar zetten zij op in, waar halen zij de winst en waar kan jij dus het verschil gaan maken? Je hebt nu een overzicht over de positie van jouw bedrijf of instelling in de markt.

Een goed begin…

Waarschijnlijk heb je de uitdrukking in de koptekst in je hoofd afgemaakt? We gebruiken hem niet voor niets; het is echt zo. Je hebt tijdens de vorige stap inzicht in jouw website en social media kanalen gekregen. Nu kun je jezelf een aantal concrete vragen gaan stellen (je kunt er uiteraard meer stellen):

  • Hoeveel bezoekers heb ik nu op mijn website?
  • Op welke plaats sta ik in de zoekmachine bij mijn belangrijkste zoektermen?
  • Hoevaak komen die zoektermen op mijn website voor?
  • Hoeveel aanmeldingen op de nieuwsbrief heb ik nu?
  • Hoeveel volgers heb ik op Twitter?
  • Hoeveel likes heb ik op Facebook?

Voor het beantwoorden van deze vragen zijn verschillende tools in het leven geroepen. Ook in jouw eigen CMS (Content Management Systeem) is al een hoop zichtbaar over je huidige stand van zaken. Dit alles bij elkaar helpt je bij het creëren van jouw cijfermatige momentopname. Contented heeft kennis hier genoeg van, dus mocht je vastlopen of een zetje in de rug nodig hebben…

Doelen formuleren

Je hebt nu een momentopname gemaakt, met concrete getallen. Deze getallen ga je voor jezelf omzetten in doelen, die meetbaar zijn. Dit noemen we KPI’s – kritieke prestatie indicatoren. Hiermee kun je achteraf eenvoudig de resultaten meten. Hoeveel likes wil je behalen op Facebook, hoeveel bezoekers wil je op je website trekken en hoeveel aanmeldingen op de nieuwsbrief wil je minimaal scoren? Met andere woorden: wat wordt jouw conversie? Wees bij het opstellen van je doelen wel reëel. Dit voorkomt teleurstellingen bij de volgende meting…

Op koers ná de nulmeting

Als het goed is, komt nu het leukste onderdeel van de nulmeting. We gaan de resultaten (successen) meten! Aan de hand van je beschreven doelstellingen, ben je aan de slag gegaan. Je hebt verbeteringen doorgevoerd en de uitkomsten daarvan gaan we nu meten. Hebben we door de verbeteringen meer bereik gekregen met onze social media kanalen? Zijn we gestegen in de zoekmachines? Is het aantal bezoekers op de website gestegen? Zijn er meer aanmeldingen op onze nieuwsbrief gekomen? Met dit concrete eindresultaat is de basis gelegd voor de volgende verbeterslag.

Waar wacht je nog op? Klaar voor de start, af!  Hulp nodig? Wij helpen je graag!

Geen reacties

Plaats een reactie

Hallo, ik wil graag reageren op dit blog. Ik vind namelijk dat ...