Voer een zoekterm in

Een nieuwsbrief maken, waarom zou je?

NIeuwsbrief_Contented_tekstschrijver_Apeldoorn

Een nieuwsbrief maken, waarom zou je?

Een nieuwsbrief maken of laten maken: een hot item in 2017. Veel ondernemers in het MKB zijn van plan om hun klanten aan te schrijven en zo hun aandacht te trekken. ZZP’ers en freelancers maken ook steeds vaker gebruik van het medium “nieuwsbrief”. Als je een nieuwsbrief hebt, is het zogenaamde “open-ratio” van een nieuwsbrief voor ondernemers belangrijk om te weten. Wie opent de brief, wie wordt er bereikt met de nieuwsbrief en wie is geïnteresseerd in de informatie die erin staat? Ben jij van plan om een nieuwsbrief te maken of uit te sturen? Houd dan sowieso rekening met de tips die we jou in die blog geven.

Ga jij dit lezen of niet?

“Daar gaan we weer”, we horen het je denken. Daar komt de doelgroep weer om de hoek kijken. Het bepalen van de doelgroep is het belangrijkst wanneer je wil starten met een nieuwsbrief. Wie zijn je huidige klanten en op wie wil je je gaan richten? Wie moet de nieuwsbrief gaan lezen?

Lay-out van een nieuwsbrief

De lettertypes oftewel fonts die je in de brief gebruikt, zijn belangrijk om mee te nemen in je overwegingen. Steeds vaker worden nieuwsbrieven op mobiele telefoons of tablets geopend. Op deze devices zijn vaak niet alle lettertypes geïnstalleerd. Als “jouw” lettertype er niet bijzit, dan wordt de brief op een mobiel device niet of slecht getoond. Je schiet je doel met je nieuwsbrief dan helaas voorbij. Het is daarom verstandig om bekende en vriendelijke lettertypes te kiezen voor zo’n brief. Standaard lettertypes als Times New Roman, Tahoma, Arial en Verdana zijn daarom te adviseren.

Actie is reactie

We schreven er al eerder een blog over: de CTA, oftewel de call-to-actionbutton. Ook in een nieuwsbrief is een goede CTA zeer waardevol. Doel van de nieuwsbrief kan immers zijn, het creëren van meer contactmomenten met jouw huidige klanten. Dan is het wel zo makkelijk als er in de nieuwsbrieven die je maakt, meerdere contactmogelijkheden verwerkt zijn. Voor de klant (of potentiële klant) is de drempel om contact  met jouw onderneming te zoeken dan verlaagd.

Titel van de nieuwsbrief

Misschien is de titel wel de belangrijkste factor in het hele verhaal rondom nieuwsbrieven. Waarom zou je een brief openen met de titel “Nieuwsbrief februari Contented”? Wij denken dat jij als lezer eerder getriggerd wordt met een nieuwsbrieftitel “5 blogtips van onze bloggers”. Uiteraard zijn spelfouten en typefouten in een nieuwsbrief ook niet handig… 

Kopteksten

De kopteksten van een nieuwsbrief “moeten” eigenlijk de voordelen voor de lezer in één oogopslag duidelijk maken. Wat heeft de lezer aan de informatie die jij deelt met je e-mail? “Uitbreiding team Contented” is een positieve koptekst. “Nog meer SEO kennis in huis” is wellicht een nóg positievere koptekst, met dezelfde inhoud.  Dat nieuwsberichten of content oprolbaar moeten zijn, daar schreven we al eerder over. Zet de belangrijkste zaken dus bovenaan in de nieuwsbrief.

Afmelden nieuwsbrief

Misschien verbaast deze tip je. Maar vergeet nooit dat de klant koning is. Zodra een ontvanger geen meerwaarde in jouw nieuwsbrief (meer) ziet, moet er een makkelijke manier zijn om je uit te schrijven. Uiteraard is dit niet wat je wil, echter om irritaties bij ontvangers te voorkomen, is het een belangrijk onderdeel om een escape in te bouwen in de nieuwsbrief. Men moet zich makkelijk en zonder rompslomp kunnen uitschrijven. Des te groter wordt de kans dat jouw onderneming als sympathiek wordt gezien, hetgeen de kans weer vergroot dat er alsnog een aankoop, inschrijving of ander commercieel belang wordt gehaald. Je kunt natuurlijk ook veel informatie halen uit de redenen waarom men zich uitschrijft; durf het te vragen.

The numbers tell the tale

Meten is weten. Ook bij een nieuwsbrief geldt dit. Wanneer je een aantal maanden onderweg bent met het uitsturen van je nieuwsbrief, is het goed om te meten wat de resultaten zijn. Immers is het zonde van de investering in tijd en geld, om een nieuwsbrief uit te sturen zonder dat dit waarde toevoegt voor je onderneming of bedrijf. Meet daarom periodiek je resultaten van je nieuwsbrief. Hoe vaak zijn ze geopend? Wat is het aantal contactmomenten dat er door de nieuwsbrief zijn behaald? Welke onderwerpen spreken jouw doelgroep het meest aan?

Waarom heeft Contented geen nieuwsbrief?

De vraag waarom wij geen nieuwsbrief hebben, is ons al vaak gesteld. Wij zien ons blog als platform waar wij onze kennis delen. Onze volgers en klanten lezen deze blogs regelmatig en halen hier veel voordeel en waarde uit. Wij zien een nieuwsbrief (nog) niet als meerwaarde richting onze bestaande en nieuwe klanten. Wanneer er echter (nóg) vaker gevraagd wordt om een nieuwsbrief van Contented, dan zullen wij dit in ons wekelijkse overleg toch nog eens meenemen in onze overwegingen.

Vragen over het maken van een nieuwsbrief? Stel ze gerust aan ons team, we geven graag tips!

Geen reacties

Plaats een reactie

Hallo, ik wil graag reageren op dit blog. Ik vind namelijk dat ...