Voer een zoekterm in

Nieuwe huisstijl maken? Het kan in 3 stappen!

Contented_ontwerpfase_huisstijl_maken

Nieuwe huisstijl maken? Het kan in 3 stappen!

Een eerste indruk maak je maar één keer. Een enorme open deur, maar niet minder waar. Online heb je tegenwoordig slechts 8 seconden om die eerste indruk te maken. Een toffe huisstijl helpt daarbij: dat is de visuele identiteit van jouw onderneming. Zowel online als offline is het hebben van een aansprekende huisstijl voor jouw doelgroep belangrijk. In dit blog staan we stil bij onze eigen huisstijl. Over het logo van Contented  – die ook onderdeel is van onze huisstijl – schreven we al eerder, dus lees ook vooral dat blog als je daar meer over wilt weten. Lees ons 3-stappenplan over het creëren van een gave huisstijl.

1. Jouw kijk op de wereld

De eerste belangrijke stap bij het ontwikkelen van een huisstijl is brainstormen over waar je als bedrijf voor wil staan. Je doelgroep is daarbij het uitgangspunt. Wie worden jouw klanten? Wat voor personen zijn dat en hoe kun je die potentiële kopers verleiden om bij jou te kopen. Denk goed na over je uitstraling. Dit is de basis van je imago. Of het nou online is of offline, dat maakt niet uit. Jouw identiteit is hetgeen je uitstraalt richting jouw markt: het is een eerste indruk. Zorg ervoor dat die écht bij je past, zodat je klanten niet teleurstelt als ze contact met je opnemen.

Contented richt zich op het creëren van content op maat. Wij schrijven teksten voor websites, blogs en ook voor social media. Een passende huisstijl is daarbij noodzakelijk. Wij hebben gekozen voor een strak design. Een logo is uiteraard één van de eerste stappen. Je website, briefpapier, factuurpapier en visitekaartjes zijn logische “objecten” om te gebruiken voor je huisstijl. Onze website is overzichtelijk: in één oogopslag zie je dat je bij ons blogabonnementen, contentabonnementen en socialmedia-abonnementen kunt afsluiten. Onze kijk op de wereld is dus helder. Wij creëren online en creatieve content.

2. Hoe ziet dat er dan uit?

Het creatieve en erg leuke deel is het ontwerpen van jouw visuele identiteit: de ontwerpfase. De kleuren die je gaat gebruiken, lettertypes (fonts), logo, lay-out van onder andere je website, briefpapier en visitekaartje, zijn daarbij doorslaggevend. Afbeelding 1 geeft het plan weer hoe Contented ontstaan is. Aan het definitieve ontwerp van het logo, zijn bloed, zweet en tranen vooraf gegaan. Alles begint met een idee, een stijl en een doel. Het logo van Contented is een anagram van de bedrijfsnaam: alle letters zijn verwerkt in het (strakke) logo. Een speciaal font maakt het geheel compleet. Benieuwd naar dit font? Vraag het ons gerust.

Contented_ontwerpfase_huisstijl_maken

Afbeelding 1: ontwerpfase tijdens het ontwikkelen van je visuele identiteit.

Kleurgebruik en briefpapier

Kleuren zijn belangrijk. Ze laten zien wie of wat er achter het bedrijf schuil gaan. Een blauwe kleur creëert vertrouwen en gunning. Daarnaast is het een knipoog naar socialmediakanalen die gebruik maken van de kleur blauw. Denk aan Facebook en Twitter. Vele “Pantonewaaiers” zijn versleten om de uiteindelijke kleurencombinatie te kiezen en te starten met het drukwerk. Dit noemen we de implementatiefase. Inmiddels zien de offertes, brieven en facturen van Contented richting klanten er enorm strak, verzorgd en op maat gemaakt uit.

Contented_kleuren_huisstijl_maken

Afbeelding 2: kleurgebruik is essentieel bij het bepalen van je imago.

Contented_briefpapier_huisstijl_maken

Afbeelding 3: briefpapier van Contented.

3. Terugkijken

Zodra de gehele huisstijl in beheer is genomen en de gehele organisatie erachter staat, is het zaak dat iedereen de huisstijl gebruikt. Denk aan presentaties die bij de klant gegeven worden. Deze dienen te worden voorzien van de huisstijl. PowerPointpresentaties moeten er dus qua lay-out altijd hetzelfde uitzien. Dit zorgt voor eenduidigheid en helderheid richting externe partijen. Zo zijn er nog meer uitingen te bedenken, waarbij eenheid centraal moet staan.

Ten slotte is het belangrijk om samen te evalueren. Continue. De trein dendert voort, maar het is belangrijk om eens in de 6 maanden kritisch te kijken of de huisstijl nog bij de huidige organisatie past. Op die manier heb je het meeste profijt van een professionele visuele identiteit en je huisstijl.

Benieuwd naar ons visitekaartje? We leggen hem graag bij je neer. Neem contact op voor een kop koffie en meer informatie door op deze link te klikken.

Geen reacties

Plaats een reactie

Hallo, ik wil graag reageren op dit blog. Ik vind namelijk dat ...

Enter Captcha Here : *

Reload Image