Voer een zoekterm in

De kracht van storytelling, heb je ook een goed verhaal?

Contented_storytelling_de_kracht_van_een_verhaal_Calve

De kracht van storytelling, heb je ook een goed verhaal?

Storytelling is een Engels begrip. In Nederland nemen we steeds meer Engelse woorden over in ons dagelijkse taalgebruik. Onze bedrijfsnaam Contented is er een treffend voorbeeld van. Ook de term ‘storytelling’ is al helemaal ingeburgerd in onze taal. Het begrip storytelling gaat letterlijk over het vertellen van verhalen. Storytelling is een marketingtool die veel wordt gebruikt. Wat is storytelling? En hoe werkt storytelling in marketing? Waarom is storytelling goed voor je bedrijf? Lees het in ons blog.

Storytelling & marketing

Wanneer je storytelling wil gaan toepassen en het onderdeel wil laten uitmaken van jouw marketingstrategie, dan ga je daar eerst informatie over opzoeken. We beginnen daarom even bij het begin. We leggen eerst uit waar storytelling over gaat. Daarna zullen we uitleggen wat de voordelen zijn en hoe je het slim kunt inzetten. Met storytelling vertel je letterlijk het verhaal van je bedrijf. Dit kan met tekst en met beeld. Je verwerkt je – wellicht wat abstractie – missie en visie als het ware in een pakkend verhaal. Verhalen maken jouw missie meer tastbaar voor mensen. Een verhaal wordt beter onthouden dan losse cijfers en feiten. Dat is bewezen. Ons brein werkt nou eenmaal zo.

Associatie & Emotie

Emotie is een belangrijk element bij het vertellen van storytelling. Door middel van het opwekken van emotie, kun je op een boeiende manier laten zien waar jouw bedrijf voor staat. Men kan de sfeer van je bedrijf voelen. Jouw doelgroep en potentiële klanten gaan het gevoel hebben ergens bij te horen als ze zich aan jouw merk binden. Ze associëren een bedrijf met een bepaald gevoel. Dat verhaal en dat gevoel worden onthouden en werken zodoende mee bij het maken van latere (moeilijke) keuzes.

Gevoel, beleving en het begrijpelijk maken van het verhaal van een bedrijf, is waar storytelling goed voor is. Bedrijven met een wat lastiger boodschap, hebben veel aan storytelling. Denk aan advocatenkantoren, zorgverzekeraars en verzekeringsmaatschappijen. We kennen waarschijnlijk allemaal de reclames van “Even Apeldoorn bellen”. Een fantastisch voorbeeld van het hapklaar maken van een lastige onderwerp. Men kan zich hiermee identificeren en associëren. Uiteraard speelt humor hier ook een belangrijke rol. Het werkt en levert een groot bedrijf meer klanten op. We onthouden het merk en storytelling heeft op deze manier de marketingwaarde bewezen.

Verbinding en interactie

Het verhaal dat je vertelt, geeft dus een inkijkje in jouw bedrijf. Het wekt emotie op en geeft de cultuur van de organisatie weer. Dit verhaal wordt doorverteld. De geloofwaardigheid van jouw missie en visie wordt op die manier versterkt. Storytelling zorgt dus voor vertrouwen. Je benadrukt de kwaliteiten van het bedrijf.

Net als bij social media, speelt bij storytelling interactie een rol. Een verhaal speelt zoals gezegd in op de emotie en het gevoel van de doelgroep. Deze doelgroep reageert. En daar reageer jij als bedrijf ook weer op. Het verhaal wordt verspreid en de naamsbekendheid groeit op deze manier. Storytelling is dus een krachtige manier om naamsbekendheid op te bouwen.

Voorbeelden van goede storytelling

Anno 2016 is storytelling toe te passen op verschillende online platforms. Via blogartikelen is het mogelijk om periodiek verhalen te vertellen. Tekstueel en ondersteund met beelden (afbeeldingen of video). Sociale media zijn ook een uitstekend middel om storytelling toe te passen. Mensen kunnen aan jouw socialmedia-accounts zien wat voor sfeer er heerst rondom jouw bedrijf. Welke uitstraling heeft je bedrijf? En hoe beeld je dat uit op bijvoorbeeld Instagram of Facebook?

Een heel mooi voorbeeld is storytelling van Calvé Pindakaas. Ze verpakken hun motto ‘wie is er niet groot mee geworden’ heel treffend is veel reclamespotjes. De reclame met ‘Pietertje’ kennen we waarschijnlijk allemaal. Omdat ‘ie zo leuk is:

Ook de huiselijkheid en troostende werking van Unox wordt mooi uitgebeeld. ‘Dat kan alleen maar Unox zijn’, wij Nederlanders kennen de quote allemaal.

Goed verhaal!

Storytelling is kortgezegd een ideale marketingtool om jouw verhaal op een toegankelijke manier aan je doelgroep te vertellen. Storytelling  speelt in op de emotie, het vertrouwen en het geheugen van jouw doelgroep. Heb je ook een goed verhaal? Deel het met ons! We helpen je graag om dit verhaal goed op te schrijven!

 

Geen reacties

Plaats een reactie

Hallo, ik wil graag reageren op dit blog. Ik vind namelijk dat ...