Voer een zoekterm in

Kijken in de ziel van onze SEO tekstschrijvers

Contented_blogtrainer_gezocht_SEO_blogger

Kijken in de ziel van onze SEO tekstschrijvers

Wat is schrijven? Hoe gaat schrijven in zijn werk? Waar halen schrijvers hun inspiratie vandaan? Wij als gepassioneerde SEO tekstschrijvers uit Apeldoorn, zaten voor de buis gekluisterd tijdens de twee afleveringen van “Kijken in de Ziel: Schrijvers” van de NPO (Nederlandse Publieke Omroep). Een uniek tweeluik waarin programmamaker en journalist Coen Verbraak in het kader van de boekenweek de schrijvers Adriaan van Dis, Arnon Grünberg, Kristien Hemmerechts, A. F. Th. van der Heijden, Kees van Kooten, Saskia Noort en Jan Siebelink over hun vak en over zichzelf bevraagt. De serie biedt een blik in de geest van schrijvers, hoe ze werken, hoe ze verhalen laten gebeuren en waar ze hun materiaal vandaan halen. Dit programma bracht ons op het idee om ook een aantal geheimen van onze SEO tekstschrijvers uit de doeken te doen. In dit blog 5 geheimen van onze SEO tekstschrijvers.

1. Schrijven is ´zitten blijven tot het er staat´

Dat is het eerste geheim van onze tekstschrijvers, en daarmee citeren we schrijver Kees van Kooten in de eerste aflevering van Kijken in de Ziel. Ook onze tekstschrijvers zijn fanatiek, doelgericht, echte rasschrijvers geboren en getogen in Apeldoorn (Gelderland). Dat betekent dat wij niet ophouden met ‘tikken’, totdat het er staat. Wat dat het dan ook moge zijn. Vaak is het het beste resultaat, dat wij met en voor onze klanten voor ogen hebben. Kwaliteit, juistheid, creativiteit en doelgerichtheid. Vrijwel altijd zijn de teksten die we opleveren aan en schrijven voor onze klanten, een mix van dat alles en dan nog ietsje meer. Wij geven nooit op en gaan door tot onze klanten content zijn met de content die door ons geschreven (of gemaakt) is.

Kijk hier de trailer van “Kijken in de Ziel: Schrijvers”

2. Verdiepen in de klant

Het tweede geheim is dat wij niet alléén schrijven, we schrijven samen met en voor de klant. We verdiepen ons net zolang in de klant, de materie, de dienst, het product, het onderwerp, totdat we weten wat er verteld moet worden. We bijten ons vast in de organisatie van de klant, wat zij willen uitstralen en overbrengen op hun doelgroep en wat zij willen vertellen. De content die we daarbij schrijven of fotograferen, stemmen we daarop af.

3. Koffie en andere rituelen

Schrijvers zijn vreemde wezens. Daar moeten we eerlijk in zijn. Vaste rituelen, een beetje autistisch, makkelijk zittende kleding, altijd hetzelfde vest (Saskia Noort, red.). Dit alles voor het beste resultaat voor de lezer en de klant. Zo drinken de schrijvers van Contented ook altijd koffie van KAFFA, een koffiespecialist uit Amsterdam. Wij kunnen niet zonder en gaan pas achter het toetsenbord zitten, als we ‘twee bakkies’ hebben gedronken. Je leest het goed: toetsenbord. Lekker modern. Schrijven op de computer. Wél hebben de meeste tekstschrijvers van Contented, een ouderwets papieren boekje met een potloodje of een pen bij zich. Voor het geval dat er inspiratie de hoek om komt kijken. Je weet maar nooit… Dan schrijven we dat even op en bewaren we dat voor content die nog geschreven moet worden.

4. SEO zoekmachine optimalisatie

We zeiden het al eerder in het blog 4 overeenkomsten tussen SEO en Salesluisteren is belangrijk bij SEO. Luisteren naar je doelgroep. Onze schrijvers gaan samen met de klant bedenken wat het onderscheidend vermogen is van het product of de dienst van de klant. Dat doen we met interviews. Waarom moet de doelgroep voor hen kiezen en niet voor een ander. Dat vertalen onze tekstschrijvers in content. Onderzoek naar zoektermen, zoekwoorden of keywords past in deze strategie. Waar zoekt de doelgroep op? En waar moeten wij zodoende op gevonden worden? Ook dit wordt door de SEO specialisten vertaald in kwalitatieve en ook creatieve content. Samen met de klant dus. Zodat de doelgroep bediend wordt en je website uiteindelijk omzet oplevert.

5. Juiste tone of voice

Het laatste geheim dat we prijsgeven is zogenaamde ‘tone of voice’ van de tekst. Dit sluit naadloos aan op het 4e geheim over SEO. Welke toon of klank moet de content gaan krijgen? In welke vorm moeten onze tekstschrijvers de teksten gaan schrijven? Een persoonlijke tint of een zakelijke en feitelijke noot? Of een combinatie ervan? Op welke (moderne) termen wordt gezocht door de doelgroep, en hoe spelen wij daar met onze content op in? Is het de bedoeling dat er een stoer imago wordt neergezet? Of juist een humoristische? Spelen we in op de actualiteit en willen we de lezers tips en trucs over de materie gaan geven in de content?

De ‘tekstklank’ is belangrijk op een website, socialmediakanaal of blog. Het is de bedoeling dat de doelgroep zich kan identificeren in de geschreven tekst op de website. Als je de juiste snaar weet te raken en triggeren, dan is een contactmoment niet meer ver weg. Onze tekstschrijvers gaan net zo lang door, tot we de juiste klank gevonden hebben. Het geheim? Een passie voor schrijven, een enorme dosis creativiteit en een paar goede oren!

De geheimen van onze SEO tekstschrijvers, hun rituelen, hun gewoontes, je hebt er vijf kunnen lezen in dit blog. Je weet nu hoe onze schrijvers de kwaliteit voor onze klanten op ‘papier krijgen’. Maar er zijn er meer! Benieuwd? We horen het graag!

Voor de volledigheid vind je hier de links naar de volledige uitzendingen van “Kijken in de Ziel: Schrijvers” van de NPO, uitgezonden op 30 en 31 mei 2016.

Aflevering 1 Kijken in de Ziel: Schrijvers

Aflevering 2 Kijken in de Ziel: Schrijvers

Geen reacties

Plaats een reactie

Hallo, ik wil graag reageren op dit blog. Ik vind namelijk dat ...