Voer een zoekterm in

Hoe online zichtbaar zijn de Olympische Spelen in Rio?

Online_zichtbaarheid_Contented_socialmedia_Rio_Olympische_spelen

Hoe online zichtbaar zijn de Olympische Spelen in Rio?

De Olympische Spelen in Rio de Janeiro zijn begonnen. Ook op social media. Alle 10.500 atleten uit alle 206 landen staan te popelen om hun kunsten – waar ze jaren aan hebben getraind en gesleuteld – te tonen aan het wereldwijde publiek. Ook op de sociale media… Anno 2016 is het namelijk net als bij het EK 2016 belangrijk om ook online zichtbaar te zijn! Deze keer nemen we niet de hoofdsponsoren onder de loep, maar de sporters zelf. Hoe online zichtbaar zijn zij? Hebben ze invloed op social media? En hoe doen ze dat?

#RoadToRio en #TeamNL

Het NOC*NSF – het Nationaal Olympisch Comité – heeft verschillende socialmedia-accounts in het leven geroepen om online zichtbaar te zijn tijdens de “zomerspelen in Rio”. Zo zijn zij op FacebookTwitter en Instagram actief. Het aantal volgers stijgt gestaag. Leuk om te weten: inmiddels zijn er internationaal al meer dan 5 miljard berichten verstuurd met de #RoadToRio en is ook #TeamNL met 1,5 miljoen berichten al aardig aan de weg aan het timmeren om online zichtbaar te worden op social media.

TEAMNL_Contented_coverfoto

Afbeelding 1: TeamNL online; de coverfoto op Facebook.

RoadToRio_Contented_socialmedia

Afbeelding 2: #RoadToRio is al meer dan 5 miljard keer gebruikt op sociale media.

Sponsoren en online zichtbaarheid

Sponsors zijn natuurlijk erg geïnteresseerd in sporters die een groot bereik en een grote invloed hebben met hun posts. Influencers noemen we dat. Tijdens het EK waren dit namen als bijvoorbeeld Cristiano Ronaldo en Gareth Bale. Tijdens de Olympische Spelen van 2016 zijn dit verrassende namen. Met dank aan Coosto hebben we wat cijfers kunnen analyseren, interpreteren en actueel aanvullen.

Contented_RIO_socialmedia_olympische_spelen_2016

Afbeelding 3: Influencers tijdens de Olympische Spelen in Rio de Janeiro.

Interactie op social media

Sachin Tendulkar of eigenlijk Sachin Ramesh Tendulkar is een ervaren cricketspeler uit India. Hij is een legende in de cricketsport. Op Twitter heeft hij inmiddels 11,8 miljoen volgers en op Facebook 27 miljoen. Sponsors als Adidas en Coca-Cola zijn hier natuurlijk erg content mee. Zij profiteren van de status van de atleet. Door zich te binden aan zijn sport en merk en de interactie aan te gaan met fans, stijgt de online zichtbaarheid van de sponsor. De kassa rinkelt!

Harrison Barnes is met zijn 24 jaar een zeer jonge basketballer en een influencer in de sport. Met zijn 511.000 volgers op Twitter en ruim 800 volgers op Facebook zullen zijn sponsors tevreden zijn. Wat opvalt is zijn hoge invloedscore. Ook in dit geval komt dat door de directe interactie – waar wij ook al vaker over schreven – die opgezocht wordt met volgers en mensen die reageren. Dit zorgt voor een groot bereik en een grote invloed online. Het onderwerp ‘leeft’ en is trending.

Leuk en interessant om te melden is de grote invloed van Gary Player, een 80-jarige golfer uit Zuid-Afrika. Met zijn respectabele leeftijd oefent hij online met 273.000 volgers een aardige invloed uit op Twitter. Sponsors als Berenberg (een grote bank) en Coca-Cola zullen hier niet ontevreden over zijn.

Online content en social media

Kortom; online content en social media zijn belangrijk als het gaat om online zichtbaarheid. De atleten en sponsoren zijn zich hier van bewust en proberen via Facebook, Twitter en andere kanalen hun volgers te bereiken. Dat gaat ze uiteindelijk geen windeieren leggen en omzet opleveren. Is jou iets opgevallen op gebied van social media en de Olympische Spelen in Rio de Janeiro? Laat het ons weten!

 

Geen reacties

Plaats een reactie

Hallo, ik wil graag reageren op dit blog. Ik vind namelijk dat ...