Voer een zoekterm in

Hoe online zichtbaar is het EK voetbal 2016?

Contented_spelling_euro2016_Marseille

Hoe online zichtbaar is het EK voetbal 2016?

Het EK voetbal 2016 in Frankrijk is in volle gang. Ook online. Op Facebook, Instagram, Twitter en andere socialmediakanalen is het EK inmiddels ook losgebarsten. De officiële Facebookpagina van EURO 2016 is inmiddels bijna 100 miljoen keer geliket. Fans, spelers, de organisatie, maar natuurlijk ook sponsoren en profitorganisaties proberen met goede, leuke soms humoristische content, online zichtbaar te zijn of te worden. Op deze manier proberen ze een binding te creëren met hun volgers en eventuele kopers. Hoe zorgen zij voor online zichtbaarheid tijdens het EK? Hoe proberen ze verbinding, interactie of contactmoment te creëren? Met andere woorden: hoe profiteren zij anno 2016 van de voetbalgekte tijdens het Europees Kampioenschap voetbal in Frankrijk? Contented deed een mini-onderzoek naar de content tijdens EURO 2016 en maakte een ranking van ‘numero 1’ tot ‘numero 10’.

Sponsoren EK 2016

Laten we beginnen bij het begin. Wie zijn de sponsoren van het EK 2016? De 10 internationale sponsoren in willekeurige volgorde zijn:

  • Adidas
  • Carlsberg
  • McDonalds
  • Coca Cola
  • Continental
  • Hyundai/Kia
  • SOCAR
  • Orange
  • Turkish Airlines
  • Hisense

De vier nationale sponsoren FDJ – La Francaise des Jeux, PROMAN, Credit Agricole en SNCF laten we buiten beschouwing.

Viral tijdens EK 2016

Het EK in Frankrijk is slechts een aantal dagen onderweg, of er is al een ware “hit” ontstaan op het internet. Het gaat om onderstaande foto die tijdens de – inmiddels om ‘andere redenen’ beruchte – wedstrijd Engeland Rusland is genomen. Tijdens de ceremonie voorafgaand aan deze kraker, werden de letters van speelstad Marseille getoond. De persoon die de laatste “E” omhoog moest houden, stond echter niet zoals het gerepeteerd was. De foto ging “viral”, zoals dat heet. Als bepaalde content (foto, tekst of video) zich in een enorm snel tempo als een olievlek over het internet uitspreidt, noemen we dat “viral gaan”. Content die viral gaat, moet een hoge zogenaamde ‘shareability’ hebben.  Met andere woorden; mensen moeten het graag via hun socialmediakanaal willen delen met hun volgers. Dit foutje werd maar al te graag gedeeld.

Jammer genoeg voor de sponsoren, stond géén van de officiële sponsoren op deze foto met hun logo of ander kenmerk van hun product of dienst. Als dat wel het geval was geweest, had dit zomaar een heleboel ‘gratis’ promotie op kunnen leveren.

Contented_spelling_euro2016_Marseille

Afbeelding 1: een “spelfoutje” in MarseillE tijdens het EK voetbal in 2016

Online content

We hebben voor wat betreft de hoofdsponsors gekeken naar de content die geplaatst wordt op:

  1. Facebook
  2. Instagram
  3. De officiële website

Dit leek ons een gedegen selectie aangezien Facebook recent weer als meest gebruikte medium uit de bus kwam, Instagram met de stijgende populariteit steeds belangrijker wordt en de website als ijkpunt wordt gezien voor de uitstraling van het bedrijf. Wat valt hieraan op? Spelen de organisaties in op de actualiteit? Gebruiken ze humor om de consument of volger te triggeren? Worden de volger of lezer uitgedaagd om de interactie aan te gaan? Ons mini-onderzoek rankt de 10 sponsoren van 1 naar 10.

Socialmedia & content; de ranking

Nummer 10: Carlsberg. We beginnen met de nummer 10 oftewel de hekkensluiter, Carlsberg. De Instagrampagina van Carlsberg krijgt van ons een positieve waardering. De website is echter helemaal niet actueel en de Facebookpagina is blijven steken op 24 december 2015.  Ze wensen ons een fijne Kerst toe. Wel attent. Dit is een gemiste kans om met een mooi product, passend bij een dergelijk evenement, binding te maken met de consument! Het Twitteraccount van Carlsberg is, het mag gezegd, daarentegen redelijk actueel. Twitter is ondanks de daling in het gebruik een aardig medium om – zeker als het gaat om nieuwsfeiten – te gebruiken als socialmediakanaal.

Contented_euro2016_CARLSBERG_facebook

Afbeelding 2: een fijne Kerst namens Carlsberg!

Van deze nummer 10 door naar de top 3 van het mini-onderzoek van Contented!

Nummer 3: Orange. Zij hebben op Facebook een goede, actuele omslagfoto geplaatst. Ook op Instagram is meteen is zichtbaar dat zij sponsor zijn van dit grote evenement. Wat ze wel hadden kunnen en misschien wel moeten doen is de zogenaamde “bio” actueler of toegankelijker maken op Instagram, om zo nog meer de interactie te zoeken met de volgers. Actualiteit en herkenbaarheid is hetgeen Orange probeert te bereiken met deze social media kanalen. De officiële website is niet aangepast. Dat zal vanuit marketingoogpunt een keuze zijn geweest, maar desalniettemin wel een gemiste kans.

Contented_euro2016_Orange_facebook

Afbeelding 3: de coverfoto van Orange op Facebook

 

Contented_euro2016_ORANGE_instagram

Afbeelding 4: originele posts van Orange op Instagram

Nummer 2: Turkish Airlines. Turkish Airlines heeft op de officiële website de homepagina volledig aangepast op het feit dat zij één van de hoofdsponsors zijn op het EK in Frankrijk. Heel slim, professioneel en marketingtechnisch top gedaan. De uitstraling van het bedrijf is aangepast op dit evenement. Op de Facebookpagina en de Instagrampagina is nog wel wat aan te merken. Qua interactie en originaliteit is hier zeker winst te halen. Desalniettemin een goede “best of the rest” van onze contest.

Contented_euro2016_Airlineswebsite

Afbeelding 5: de zeer actuele website van Turkish Airlines

Winnaar EK contest van Contented

De onbetwiste nummer 1 is Adidas. Zij hebben met de content op hun officiële website op een leuke manier ingespeeld op de favoriete voetbalschoenen van spelers. Dit is een hele slimme zet, om zo de interesse te wekken bij potentiële kopers en jonge consumenten. Op Facebook en Instagram spelen ze op een actuele manier in op het voetbal in Frankrijk. Zelfs filmpjes (bewegende content) worden geplaatst op de pagina van Adidas op Instagram. Deze posts hebben een hoge ‘deelbaarheidsfactor’, zodat ze een groot bereik kunnen hebben. “Chapeau Adidas”!

Contented_Adidas_euro2016_website

Afbeelding 6: de zeer actuele en slimme website van Adidas

 

Contented_euro2016_Adidas_instagram

Afbeelding 7: het account op Instagram van Adidas

Voor de volledigheid zetten we de nummers 4 tot en met 9 nog even op een rij voor je.

  • Hisense
  • Coca Cola
  • McDonalds
  • SOCAR
  • Continental
  • Hyundai/Kia

Online aanwezig zijn is ook bij grote sportevenementen als het Europees Kampioenschap voetbal belangrijk. Het is een gigantisch podium om op aanwezig te mogen en kunnen zijn. Eeuwig zonde van de merken en sponsoren die dit niet of onvoldoende doen. Welke pagina’s volg jij, welke (socialmedia)pagina’s vind jij voor verbetering vatbaar en vooral waarom? Laat het ons weten, we zijn benieuwd!

Geen reacties

Plaats een reactie

Hallo, ik wil graag reageren op dit blog. Ik vind namelijk dat ...