Voer een zoekterm in

De hashtag is geen leesteken, maar wat is het dan wel?

contented

De hashtag is geen leesteken, maar wat is het dan wel?

De hashtag is niet meer weg te denken uit onze dagelijkse communicatie. Twitter, Instagram en Facebook staan er vol mee. De hashtag maakt het eenvoudig om informatie gemakkelijk terug te vinden, live te volgen of trending te maken. Op socialmediakanalen als Youtube en Google+ wordt de tag-aanduiding ook dagelijks gebruikt. Een hashtag kan voorkomen op zichzelf, in een zin of direct voor een woord. Het is inmiddels zo gewoon geworden, dat we de oorsprong eigenlijk helemaal niet meer kennen. Want wat weet jij over de hashtag?

Informatie over de hashtag

De hashtag an sich is in de basis begonnen als hekje. Dit door de vorm van het symbool: #. De officiële benaming voor het hekje is kardinaalteken. Het is een teken op een toetsenbord van een pc, laptop, device of smartphone. Meestal vind je de # op de 3 van een toetsenbord. Om het teken te gebruiken moet eerst de shifttoets worden ingedrukt. Op de telefoon vind je het teken onder de 9 en naast de 0 (nul).  Het spoorwegteken – zoals de hashtag ook regelmatig genoemd wordt – wordt in de praktijk meestal gebruikt als begin of eind van een zin, als afsluitsymbool of om woorden makkelijk op te kunnen zoeken.

Kardinaalteken_Contented_Apeldoorn

Afbeelding 1: de plek waar de # op een telefoon zit.

Waar wordt de # voor gebruikt?

Als eerste wordt de hashtag natuurlijk gebruikt op sociale media. Zaken die aandacht nodig hebben om bijvoorbeeld bekendheid te creëren, worden middels hashtags trending gemaakt. Althans, de meeste marketingafdelingen proberen dit elke dag, elke week en eigenlijk elk uur. Opvallen tussen de vele kardinaaltekens op het internet is niet makkelijk. Tip is om een benaming te kiezen die niet vaak gebruikt wordt. Op die manier kun je opvallen. #Blogger of #tekstschrijver worden bijvoorbeeld vaak gebruikt, maar #contentkoning al wat minder. Het is zaak om goed na te denken over het gebruik van je hashtags. Online marketing valt of staat met vindbaar zijn, onderscheidend zijn en opvallen. Zorg dat je dit op een unieke manier doet! Met het gebruik van de beste hekjes dus.

“Sluit af met een hekje”

Een andere toepassing die voor iedereen herkenbaar is: de befaamde uitspraak van de mevrouw die je hoort als je een bandje aan de telefoon krijgt. Hier is het allemaal een beetje begonnen. Paragrafen, nummers, muzieknotaties en zelfs facturen (breuken in medische zin) worden met behulp van het kardinaalteken aangeduid. Het teken is dus een veelgebruikte. Tóch is het geen leesteken. Het teken behoort tot de algemene typografie. Net als de ampersand (&) waar we eerder een blog over schreven. Bij leestekens moet je denken aan punten, komma’s  en vraagtekens.

Good old hekje. Inmiddels omgedoopt tot ware vintage, een kracht die toegevoegde waarde biedt op het internet. Gebruik het kardinaalteken, de hashtag, het hekje of hoe jij het in je dagelijkse communicatie ook noemt, zorgvuldig. Dat is de gouden tip bij het vindbaar maken van je content. Of dit nou op Instagram, Twitter, Facebook of Youtube is. Onderscheidend zijn is key. Heb je hier hulp bij nodig of wil je meer informatie over de hashtag? Vraag het onze #contentetekstschrijversuitapeldoorn dan gerust… 

Geen reacties

Plaats een reactie

Hallo, ik wil graag reageren op dit blog. Ik vind namelijk dat ...