Google AMP, doe jij al mee?
Accelarated Mobile Pages (AMP) is de nieuwste ontwikkeling van Google. Gebruik van mobiel internet groeit. 80 tot 90% van de smartphone of tablet bezitters, gebruikt zijn of haar telefoon om op het internet te surfen. Gebruikers willen snel even wat opzoeken of een interessant artikel lezen. Ze klikken weg als ze te lang naar een zandlopertje of een ander (irritant) symbooltje zitten te staren. Weg is de bezoeker van jouw website. AMP springt op deze ontwikkeling in.
Sneller mobiel internet
Eind 2015 is Google in samenwerking met Twitter, WordPress en een aantal uitgevers en bedrijven gestart met het AMP project. AMP is de afkorting voor Accelarated Mobile Pages. Gebruikers van mobile devices – zoals je mobiele telefoon, of tablet – moeten hier voordelen van gaan hebben. Het mobiele web moet hierdoor namelijk vele malen sneller worden. Eind februari 2016 is AMP live gegaan. Doe jij al mee met deze nieuwe ontwikkeling?
AMP in het kort
Accelarated Mobile Pages van Google, heeft simpel gezegd twee belangrijke uitgangpunten:
- Sneller mobiel web
- Google blijft jouw zoekmachine op je mobiel
Wat is AMP
Simpel gezegd maakt Google een mobiele variant van jouw bestaande webpagina of website. Je huidige website bestaat uit de zogenaamde opmaaktaal HTML, zodat Google jouw website kan ‘lezen’ en indexeren. AMP maakt van die HTML taal als het ware een AMP HTML variant. Op die manier wordt jouw ‘gewone’ pagina een min of meer gestripte AMP pagina. Die pagina wordt supersnel (!) getoond als iemand een zoekopdracht invoert in Google. De gebruikersvriendelijkheid (user experience) wordt hierdoor hoger.
Facebook Instant Articles
Omdat onder andere socialmedia kanalen (zoals Facebook met Instant Articles) steeds vaker een soortement zoekfunctie krijgen, meende Google hierop in te moeten spelen. Google hoopt dat jij door deze nieuwe AMP sensatie, hun zoekmachine blijft gebruiken. Daar verdienen zij namelijk hun brood mee.
Content belangrijker door AMP
Goede content wordt door AMP steeds belangrijker. HTML is namelijk nogal kaal en bestaat voornamelijk uit letters. Veel afbeeldingen en/of video’s worden anders getoond en de lay-out (opmaak) van jouw site wordt door Google redelijk standaard getoond. De mobiele websites gaan dan steeds meer op elkaar lijken qua uiterlijk. Je moet het dus van je goede (SEO) content hebben, wil je de bezoeker van jouw site blijven boeien en wil je überhaupt bezoekers blijven aantrekken.
Deze content moet dan vervolgens wel snel laden en getoond worden. Daarnaast moeten de teksten deelbaar zijn en dus informatief interessant. AMP ondersteunt daarin. Een plaats om een advertentie toe te voegen, blijft overigens bestaan.
AMP en WordPress
WordPress is inmiddels begonnen met het maken van een zogenaamde plugin waarmee je jouw webteksten als AMP content naar Google kunt zenden. WordPress als CMS (Content Management Systeem) gaat dus razendsnel mee met de ontwikkeling van Google. AMP is gebaseerd op een open frame netwerk, wat erop neer komt dat iedereen die er ideeën over heeft, deze kan delen. Alles om het mobiele internet sneller te maken.
AMP proberen?
Zelf AMP proberen en ervaren kan eenvoudig. Zoek bijvoorbeeld op het nieuws van vandaag. AMP helpt jou op een relatief eenvoudige manier, om de snelheid van mobiele websites te verbeteren.
Denk jij dat je klaar bent om AMP te gaan gebruiken? Wij willen je graag helpen bij het schrijven van jouw teksten!
Geen reacties