Voer een zoekterm in

Goede webteksten, waar voldoen die aan? (10 tips)

Contented_Actie_Conversie

Goede webteksten, waar voldoen die aan? (10 tips)

Wij krijgen als tekstschrijvers van webteksten vaak de vraag wat zogenaamde goeie teksten zijn of hoe wij die goede teksten schrijven. Ten eerste moet het gezegd: we vinden het erg fijn om te horen, dat men onze schrijfsels ‘goed’ vindt. In dit blog delen we jou – naast het feit dat teksten ‘gewoon lekker leesbaar’ moeten zijn – nóg 10 tips waaraan webteksten volgens ons moeten voldoen, om ze de titel ‘goed’ te kunnen geven.

1. Wat wil je nou?

Voordat je ‘in de pen klimt’ om webteksten te schrijven, is het belangrijk om vast te stellen wat of wie je wil gaan bereiken met je webteksten. Met andere woorden: voor wie schrijf je de teksten, wie is je doelgroep en wat wil je van hen? En andersom: wat kunnen ze van jou verwachten als ze uiteindelijk op jouw website uitkomen door een ‘klik’ in de zoekmachines? Kruip dus in de gedachten van jouw doelgroep, jouw lezer, jouw bezoeker.

Zorg ervoor dat de webtekst matcht met de verwachtingen van jouw klant en zorg er uiteraard ook voor dat je die verwachtingen waar kunt maken. Wel zo handig toch?

2. Denk aan intensieve en extensieve lezers

Er zijn verschillende manieren van lezen. Je kunt een (web)tekst intensief of extensief lezen. Bij intensief lezen, lees je vaak 90 tot 95% van de gehele tekst, om bijvoorbeeld iets volledig te begrijpen. Dat kan bijvoorbeeld een SEO handleiding zijn. Extensief lezen is het scannen of skimmen van een tekst. Skimmen is het zogenaamd diagonaal lezen of snel overkijken van een tekst, om zo te achterhalen wat er in de tekst verteld wordt. Scannend lezen is zoekend lezen; je bent dan al gericht op zoek naar bepaalde informatie (bijvoorbeeld een telefoonnummer).

Tijdens het schrijven van webteksten moet je deze leesstijlen in gedachten houden, om zo aan alle wensen te kunnen voldoen.

3. Schrijf oprolbare webteksten

Een zogenaamd goed geschreven tekst moet oprolbaar zijn. Vroeger – in de tijd van papieren kranten – wou het nog wel eens voorkomen dat er ruimtegebrek was in een oplage. Er was teveel nieuws. Er moest dan tekst in een persbericht geschrapt worden. Meestal werd de tekst die onderaan het artikel geschreven was dan geschrapt of ‘afgeknipt’. Het belangrijkste nieuws moet dus bovenaan geschreven worden; in de kop, de inleiding en eventueel eerste alinea.

Wanneer je het online artikel of stuk tekst in je hoofd dus oprolt alsof het op papier staat, blijft de belangrijkste informatie bovenaan het artikel overeind staan.

Oprolbare_tekst_Contented

Afbeelding 1: schrijf ‘oprolbare’ webteksten

4. Gebruik bullets of lijstjes

Lijstjes. Het is niet anders, maar we zijn er gek op met zijn allen. Zonder dat je het doorhebt worden er enorm veel lijstjes gedeeld op internet. Zie bijvoorbeeld onze blogs over online zichtbaarheid van het EK 2016 en Nederlandse taalvoornemens van 2016. Lijstjes met favoriete jongensnamen, meisjesnamen, tips, de jaarlijkse top 2000 op de NPO, muziek, foto’s, noem maar op. Ook dit blog is een lijstje.

Het leest gemakkelijk, de opbouw is helder, de informatie bevat structuur en de scannende of skimmende lezer kan snel vinden wat hij zoekt.

5. Longtail en shorttail zoektermen, long en short copy

Allereerst nog even het verschil tussen longtail en shorttail zoekwoorden. Longtail zoekwoorden hebben een relatief laag zoekvolume, shorttail een relatief hoog zoekvolume. Het verschil zit hem dus in hoe vaak men op een term zoekt in de zoekmachine. Je website kan dus getoond worden cq. gevonden worden door beide varianten zoekwoorden. Bij het schrijven van webteksten voor een website, is het dus goed om na te denken waar je je site op wil gaan optimaliseren.

Conversie

Goed om te weten is dat bij longtail zoektermen (bijvoorbeeld “professioneel zakelijk blogger Apeldoorn”) de conversie meestal hoger is dan bij shorttail zoektermen (bijvoorbeeld “blogger”). Bij de eerste term is iemand namelijk echt op zoek naar een schrijver uit Apeldoorn. De kans op een telefoontje, mailtje of ander contactmoment is hier dan vele malen groter dan bij enkel de zoekterm “blogger”. In het laatste geval kan iemand bijvoorbeeld ook op zoek zijn naar informatie over bloggen. Denk hier ook aan bij het inrichten en optimaliseren van de teksten op je website.

Hetzelfde geldt voor long en short copy. Lange teksten versus korte teksten. Denk aan de verschillende lezers waar we in punt 2 over spraken en richt je tekst voor alle lezers goed in.

Contented_long-short-tail_SEOguru

Afbeelding 2: longtail en shorttail zoektermen (bron: SEOguru)

6. Schrijf tussenkoppen

Tussenkoppen, alinea’s, witruimte, zorgen allemaal voor prettig leesbare teksten op het internet. De koppen moeten pakkend en ladingdekkend zijn. Soms een beetje humor of een pittige mening mag ook. Deze zaken zorgen wederom voor een fijne tekst, die voor zowel de intensieve als de extensieve lezer goed te verteren is.

7. Gebruik afbeeldingen

‘Plaatjes’, foto’s, grafieken, kunnen – mits echt van toepassing en aanvullend op de tekst zelf – zeer waardevol zijn voor een webtekst. Let er maar eens op bij jezelf. Vaak kijk je toch gauw naar afbeeldingen op een blog of website, zonder dat je het echt door hebt. Toch?

8. Maak deelbare teksten

Wanneer de lezer jouw teksten een hoge ‘shareability’ vindt hebben en het dus graag deelt, dan wordt jouw tekst verspreid op het internet. Dat moet je willen! Dat zorgt voor een goede online uitstraling, autoriteit en als je het met een beetje humor schrijft dan blijft het meestal nog hangen ook! Weer een kans op een contactmoment, inschrijving of andersoortig doel (conversie).

9. Niet doen: CTRL C, CTRL V

Kopiëren en plakken is niet goed! Dat vinden zoekmachines (lees: Google) niet fijn. Je website wordt er in elk geval niet beter door gewaardeerd. Het betere knip- en plakwerk en daarmee dus een blog of andere webtekst samenstellen, is af te raden. Zorg voor unieke en informatieve webteksten. Wat je wel kunt doen is bijvoorbeeld externe links plaatsen, naar websites met aanvullingen of goede content. Zo delen wij jou bij deze handige SEO tools waarmee je bijvoorbeeld zoektermen onderzoek eenvoudig kunt doen.

10. En: actie!

We schreven het al eerder. Webteksten moeten een doel hebben. Meestal is het bereiken van interactie met de doelgroep, het triggeren van de lezer en uiteindelijk conversie het doel. Schrijf je teksten op je website met een doel.

Direct naar deze slotalinea gescrold? Samenvattend stellen wij dat teksten voor een website ‘goed’ zijn, wanneer je je verdiept in de verschillende lezers en wensen binnen jouw doelgroep. Zowel de scannende lezer als de intensieve lezer moeten het gevoel krijgen, dat ze hebben gevonden wat ze zochten. Heb je aanvullingen of tips? Deel ze met ons! We horen het graag.

Geen reacties

Plaats een reactie

Hallo, ik wil graag reageren op dit blog. Ik vind namelijk dat ...