Voer een zoekterm in

Goede webteksten nodig? Denk om de opbouw!

Goede_webteksten_Contactgegevens_Contented_Apeldoorn_tekstschrijvers_SEO

Goede webteksten nodig? Denk om de opbouw!

Webteksten schrijven is een vak. Teksten voor op een website, moeten voldoen aan bepaalde ongeschreven spelregels om interessant te zijn en blijven. Op het internet heb je slechts 8 seconden – als het er niet minder zijn – om de bezoeker te triggeren. Klik niet weg is jouw boodschap! Zowel voor Google als voor de lezer zijn deze regels belangrijk om toe te passen om zo de aandacht te behouden. Voorbeelden van goede webteksten zijn er te over. Wij leggen in dit blog uit, waarom webteksten goed zijn en waar webteksten qua opbouw aan moeten voldoen om “goed” te zijn. We geven verder wat tips om online teksten te schrijven! Lees jij de tekst uit?

1. Structuur is een must

Een goed artikel heeft een duidelijke structuur. Bepaal voordat je begint met schrijven, het hoofdonderwerp van de tekst. Hier bedenk je een pakkende titel, die de lezer overhaalt om het gehele artikel te lezen. Na de titel, volgt de inleiding. Eigenlijk het belangrijkste stuk van een tekst. In de inleiding staat alle belangrijke informatie die de lezer wil weten. Waar gaat het artikel over? Wat kan de lezer verwachten in het artikel? Maar vaak laat je ook nog een trigger achter, zodat de lezer het artikel wel moet lezen! Webteksten moeten kopteksten bevatten. Voor de scannende lezer, die door het artikel bladert, is dit belangrijk. Na het uitwerken van het hoofdonderwerp, volgen subonderwerpen. Ook het gebruiken en toelichten van voorbeelden is onderdeel van de vaste opbouw van een goede webtekst. Tot slot de concluderende alinea, waarin je het artikel samenvat en de lezer de mogelijkheid biedt alles nog eens op een rijtje te zetten. Dubbele functie van deze samenvatting is, dat er online lezers zijn die direct naar beneden scrollen en daar alsnog alle informatie vinden die ze zoeken.

Goede_webteksten_nodig_Contented_Apeldoorn

Afbeelding 1: opbouw van goede webteksten. Structuur!

 

2. Het oog wil ook wat

Opmaak! Een belangrijk onderdeel van webteksten. Onze schrijvers wordt vaak gevraagd om “voorbeelden van goede webteksten”. Vaak komt het erop neer, dat webteksten die goed zijn, ook prettig ogen. Ze zijn fijn om te lezen. Korte zinnen. Het gebruik van afbeeldingen die er toe doen. De mens is namelijk erg visueel ingesteld. Een afbeelding moet het verhaal ondersteunen. Kijk naar de structuur en opbouw die wij in dit artikel voor je hebben proberen te verduidelijken in een strakke afbeelding. Mét bijpassende alt-tekst uiteraard. Maar ook het toepassen van witregels. Online lezen is namelijk anders dan lezen uit een boek. Online webteksten moeten ook rust uitstralen. Witregels helpen hierbij.

3. Voeg waarde toe

Zowel Google als de lezer wil wijzer worden van het lezen van webteksten die op jouw website staan. Schrijf waardevolle content. Geen onzin. Webteksten die waarde hebben, worden gedeeld, gelezen en door Google gewaardeerd in ranking. Het aantal woorden van een goede webtekst is ook van belang. Eigenlijk zijn korte teksten qua SEO (Search Engine Optimization) waardeloos. Een hard statement, maar waar. Artikelen met 1000 woorden of meer worden vaak gedeeld. Ze worden door Google gewaardeerd als zijnde waardevolle content, en op die manier van de zoekmachine jouw website hoger plaatsen in de gratis zoekresultaten. Uiteraard zijn webteksten die minder woorden bevatten altijd nog beter dan helemaal geen webteksten! Belangrijk hierbij is: wees uniek! Kopieer nooit webcontent van anderen. Dat kan je zelfs boetes (penalty) opleveren vanuit de gigant Google. Gevolg: dalende ranking in de gratis zoekresultaten en een mindere online zichtbaarheid.

4. Linkbuilding

Over linkbuilding schreven wij eerder een blog met waardevolle informatie. Het is één van onze meest gelezen blogs van het afgelopen jaar. Waardevolle content wordt gevonden in Google en andere zoekmachines. Door in deze content weer te linken naar ándere webteksten op jouw website, vestig je aandacht op die content. Daardoor stijgt de waarde van die content ook weer. Het is een spel dat je speelt met zowel de lezer als met Google. Je gidst zowel de bezoeker van je website, door jouw website heen als je vertelt Google wat er op jouw website zoal aan informatie te vinden is. Webteksten zijn als het ware een gids die je door de jungle van letters leidt. Linkbilding is dus belangrijk om toe te passen in je webteksten.

5. Oefening baart kunst

Schrijven, schrijven, schrijven. Dat is eigenlijk de gouden tip als het gaat om het creëren van goede en waardevolle webteksten. Door het starten van bijvoorbeeld een blog of blogpagina, dwing je jezelf om wekelijks, tweewekelijks of maandelijks een stuk te schrijven op het internet. Hierdoor krijg je de kneepjes van het vak schrijven onder de knie. Schrijven is uren maken. Papier verslinden, of eigenlijk toetsenborden. Door het toepassen van de goede structuur en opbouw van webteksten, stroomt dit uiteindelijk in de aderen. Het is een levensstijl. Het aantal redenen om niet te beginnen met een blog is groot. De truc is om de lol van het schrijven van een blog te zien. Denk om je lezer, die jouw volgt. Die wil je toch niet teleurstellen?

Dan nu de laatste alinea

Volgens onze eigen leermethode leggen we in de laatste alinea alles nog eens dunnetjes uit, maar dan beknopt. Goede webteksten voldoen aan een aantal belangrijke zaken, spelregels zo je wilt. Goede webteksten zijn met structuur geschreven. Een pakkende titel, een duidelijke eerste alinea met het hoofdonderwerp (en misschien een trigger), kopteksten en subonderwerpen zijn een vast onderdeel. Het gebruik van afbeeldingen, een fatsoenlijke opmaak, linkstructuur en een voldoende aantal woorden (1000!) zijn voor online teksten enorm belangrijk. Als je jezelf deze structuur wil aanleren, is het beginnen van een blog een goed idee. Hiermee maak je van het schrijven van goede webteksten, een tweede natuur. En last but not least, wees uniek! Kopiëren van webcontent is not done en wordt door Google eveneens bestraft met flinke boetes.

Meer informatie of een duwtje in de rug nodig voor het schrijven van webteksten? Stel ze gerust aan onze tekstschrijvers. Ze zitten er klaar voor.

Geen reacties

Plaats een reactie

Hallo, ik wil graag reageren op dit blog. Ik vind namelijk dat ...