Voer een zoekterm in

Webteksten nodig? Ontdek jouw eigen vraag achter de vraag!

tekstschrijver_nodig_omgeving_apeldoorn

Webteksten nodig? Ontdek jouw eigen vraag achter de vraag!

Onze tekstschrijvers worden vaak benaderd voor het maken van wervende en goede webteksten voor een nieuwe of bestaande website. “Wij hebben teksten nodig voor onze nieuwe website”, is dan een veel gesproken zin. Dit is uiteraard mooi voor ons, maar vaak merken we dat er heel snel in oplossingen gedacht wordt (webteksten dus) en er eigenlijk nog niet – voldoende – nagedacht is over een groter of breder plan: een marketingplan of contentplan. We delen drie tips die handig zijn om vooraf te bepalen, voordat je op zoek gaat naar een tekstschrijver die je helpt bij het schrijven van webteksten.

1. Wat wil je uitdragen als bedrijf?

Het klinkt logisch, maar waar sta je voor als onderneming, ZZP’er of eenmanszaak? Ook wij hebben keuzes moeten en mogen maken voordat we onze website gelanceerd hebben in 2015. Schrijven we ook flyers? Gaan we ook whitepapers leveren? Willen we ook content verzorgen voor nieuwsbrieven? Uiteraard; als we hiervoor benaderd worden, denken we mee en gaan we samen zorgen voor een passende oplossing. Echter we hebben er wel voor gekozen om het niet als core business op onze site te plaatsen. We kunnen het, we doen het, we hebben er kennis van, maar hebben gekozen voor een scope op online marketing. Hier willen we ook onze toegevoegde waarde leveren en dat willen we uitdragen. Dat is ook de reden waarom we vaak op 1 staan in Google als met “tekstschrijvers Apeldoorn” intypt. Focus op een markt en draag daarbij uit wat je wil toevoegen.

2. Wat wil je bereiken met je website?

Opnieuw een open deur? Nee. Want wil je met je website een visitekaartje zijn, of wil je dat je website je helpt om prospects, potentiële klanten, of bestaande klanten te binden aan je bedrijf. Ook dit is iets om vooraf op te schrijven. Een brede visie, een missie, helpt bij het bepalen van jouw scope op je website. Stel een plan op over je bedrijf. Welke markt ga je benaderen, wat doen jouw eventuele concurrenten, hoe onderscheiden zij zich en hoe onderscheidt jouw bedrijf zich ten opzichte daarvan en hoe wil je jouw diensten positioneren. Probeer in deze fase nog niet in oplossingen te denken. “Daar wil ik Instagram bij gaan inzetten”. Dat komt later.

Hetzelfde geldt voor de website van je onderneming. “Ik wil dat dit een goede indruk geeft van onze diensten” óf “Ik wil binnen een half jaar met mijn website maandelijks 30% conversie behalen”. SMART doelstellingen – specifiek, meetbaal, acceptabel, realistisch, tijdgebonden – zijn hierbij belangrijk. Dit kost tijd, maar gaat je uiteindelijk helpen met het maken van keuzes.

3. Hoe ga je online marketing hierbij gebruiken?

Dan ben je uiteindelijk klaar met je eigen, brede plan en bijbehorende visie. Eindelijk, je mag in oplossingen gaan denken. Online marketing is belangrijk om online zichtbaar te zijn. Contented heeft zich daarop toegelegd: wij helpen bedrijven om online zichtbaar te zijn. Welke kanalen ga je hierbij inzetten, waar zitten jouw gebruikers, hoe wil je je volgers behouden en wil je hierbij blogs inzetten, sociale media of SEO webteksten? In deze fase heb je je keuzes gemaakt en kun je dit specifiek koppelen aan een gewenste dienst: “ik heb tekstschrijvers nodig die me helpen met het vullen van 15 webpagina’s over dit onderwerp”. Dat is fijn, want dan kun je dat uitbesteden en afvinken op je TO-DO lijst die al zo lang is wanneer je een eigen zaak opzet.

Kortom: maak het jezelf makkelijk! Vooraf goed nadenken over je eigen bedrijf, jouw toegevoegde waarde in de markt, je onderscheidend vermogen in jouw niche en het maken van een content- of marketingplan. Dit helpt je uiteindelijk bij het kleiner maken van je ellenlange actielijst. En ja: aan het eind van die strategische fase, komt de concrete operationele fase: het schrijven van webteksten, opzetten van socialmediakanalen of een blogpagina. Besteed dit uit, zodat je zelf bezig kunt met je eigen core business!

Geen reacties

Plaats een reactie

Hallo, ik wil graag reageren op dit blog. Ik vind namelijk dat ...