Voer een zoekterm in

De échte waarde van goede content

Contented_blogtrainer_gezocht_SEO_blogger

De échte waarde van goede content

We hebben het bijgehouden de afgelopen maanden. In ongeveer de helft van de gesprekken met potentiële klanten (leads in mooi Engels), werd gezegd dat ze tekstschrijvers in het algemeen – en dus ook die van ons – nogal duur vonden. Dat is best lastig en zeker ook erg jammer. Enerzijds omdat het dan een gesprek over geld, onderhandeling en kosten wordt, en anderzijds omdat het gesprek dan van de inhoud, de kansen, resultaten en mogelijkheden afgaat.

Teksten maken is een vak. Een vak waar wat ons betreft netjes voor betaald mag worden. Een uurtarief vanaf €50 is niet meer dan normaal. Want wees nou eerlijk: als jij je auto naar de garage brengt, dan heb je soms ook het gevoel dat er een advocaat naar heeft gekeken? Maar als het resultaat je bevalt en je vervolgens weer veilig met je kinderen achterin de weg op kunt zonder zorgen, dan is het die investering toch dubbel en dwars waard?

Een goede tekst verdient zichzelf terug

En een slechte tekst kost je geld. Slechte webteksten staan maar een beetje te staan op je website. Eeuwig zonde als je het ons vraagt! Zeker als je wel (of óók al teveel…) betaald hebt voor die dure designer of zo’n dure WordPress template. Je bent blij dat de website gevuld is, live staat en het klanten harken dan eindelijk kan beginnen.

Een echte misvatting! Goede content kan jou klanten opleveren, slechte content gaat je op lange termijn omzet kosten. Ooit hebben wij de slogan “woorden die werken” de wereld in geholpen om Contented meer duiding te geven. Na acht jaar ondernemerschap klopt dit nog steeds. Wij helpen ondernemers aan woorden op hun website die overtuigen, die klanten binnenhalen en die ervoor zorgen dat de concurrentie het nakijken heeft.

Tekstschrijvers denken aan alles

Vergelijkbaar met andere complexe beroepen, houden ook copywriters rekening met tal van zaken. Dit zie je er als lezer soms niet vanaf, maar dat is wel degelijk het geval – en dat is nou juist ook het mooie.

Een goede tekstschrijver houdt rekening met bijvoorbeeld:

  • Woordkeuzes
  • Plaatsing
  • Opbouw
  • Tone of voice
  • Zoektermen
  • Doelgroep
  • Conversie
  • En nog 15 zaken…

Een alinea goede content bevat dus meerdere gedachten. Waar begin je de alinea mee, hoe sluit je hem af, wat is de kern van de boodschap en hoe wil je de lezer verleiden om nog meer te lezen en misschien zelfs over te gaan tot actie?

Geef eens een voorbeeld dan?

Lees deze zin eens en probeer in het hoofd van een tekstschrijver te gaan zitten. Misschien komt er een gedachte bij je op, misschien niet.

“Al onze tekstschrijvers ontzorgen jou bij het schrijven van de beste content voor je nieuwe website. Dat wil jij toch ook?”

En? leest het lekker? Is dit de alinea waarna jij denkt, die mensen ga ik bellen?

Of voel je toch meer voor deze:

“Wij schrijven professionele teksten voor jouw nieuwe website, en maken daarbij gebruik van al onze beschikbare kennis.”

Het is een relatief simpel voorbeeld tussen passief en actief schrijven. Het is ook een voorbeeld van positieve woordkeus (kennis) in plaats van inmiddels jeukwoorden als ontzorgen.

Waarom schrijven we dit eigenlijk?

Het voelt een beetje dubbel. Het voelt als verdediging en verantwoording. Tegelijkertijd is het ook nodig en waardevol. Door dit op te schrijven, laten we zien dat we over de juiste kennis beschikken om goede content te schrijven. Mede daarom hebben we het dus toch verwerkt in een blog.

Door jou als lezer te laten zien wat we doen, waar we rekening mee houden, wat onze overwegingen zijn om bepaalde teksten wel of niet te plaatsen (of aan jou voor te leggen), zorgen we voor begrip. Niet alleen voor de contentmakers van Contented maar voor alle tekstschrijvers. Zie het als een lans die we breken voor schrijvend Apeldoorn, nee, schrijvend Nederland.

We zeggen niet dat jij het niet kunt

Als je bezig bent met het vernieuwen van jouw website, of het maken van een nieuwe, dan betekent het wat ons betreft dat je hier dus actief interesse in hebt. In elk geval een beetje. Er is bewustwording dat je er “iets mee wil” en er is motivatie om het goed te doen.

Met die motivatie kun je kiezen tussen uitbesteden – op alle vakgebieden – of zelf doen. En met de juiste kennis en kunde, kun je zelf dus ook best een goede website uit te grond stampen. Misschien zelfs met eigen teksten en eigen fotografie. Dit kost jou echter zélf ook veel tijd. Studeren, verdiepen, schrijven, herschrijven, nog een keer, plaatsing. Je kunt zelf onder de motorkap zoeken naar het probleem, of je laat het aan de ervaren monteur over die het binnen luttele ogenblikken al gezien heeft.

Tekst schrijven uitbesteden kan altijd

Kopteksten maken, goede paginatitels en beschrijvingen creëren, een doelgroep analyse uitvoeren en SEO toepassingen verwerken in je content – stuk voor stuk zaken die je zelf waarschijnlijk prima kunt oppakken. Mocht dit jou klanten opleveren en mocht dit jouw website tot een omzetmachine maken: wij juichen het toe!

Mocht je alsnog denken: “Nee, dit gaan we niet zelf doen, dit besteden we uit”. We houden ons uiteraard aanbevolen. We helpen graag met het (nóg beter) maken van jouw (nieuwe) website!

Geen reacties

Plaats een reactie

Hallo, ik wil graag reageren op dit blog. Ik vind namelijk dat ...