Voer een zoekterm in

5 tips om een handig contentplan te maken

contentplan_maken_tips

5 tips om een handig contentplan te maken

“We willen iets met social media, bloggen of goede content om te delen, maar we weten niet goed waar we moeten beginnen of waar we naar onderweg zijn”. Als wij het direct vanaf het begin hadden kunnen meten, hadden we waarschijnlijk kunnen stellen dat 75% van onze eerste klantgesprekken met deze zin begint. Logisch ook, omdat niet iedere ondernemer een contentplan paraat heeft liggen. Wij helpen met het opstellen van zo’n plan, hebben tips & trucs en zorgen voor jouw online zichtbaarheid. Lees hier onze 5 tips om een idee te krijgen en zelf op weg te komen.

Een contentplan maken hoeft helemaal niet zo ingewikkeld te zijn.

Tip 1: bepaal de kant die je op gaat

Of met een duur woord: zorg voor een contentstrategie. En voor diegene die dan nu afhaakt met lezen, omdat dát nou juist het probleem is: laat je adviseren. Met een drietal vragen kom je al een heel eind als het gaat om het bepalen van je strategie:

  • Wat is de doelgroep van jouw organisatie?
  • Welke informatie of belangrijke trends wil je met hen delen?
  • Welke online kanalen passen hierbij?

Zo zie je dat je als je hierover nadenkt, je vrij snel al bij de vraag uitkomt welke platforms passen bij jouw contentplan. Als je dat lastig vindt, kun je ook eens bij concurrerende bedrijven kijken waar zij online te vinden zijn. Wil je onderscheidend zijn, dan kies je juist andere kanalen. Zie je dat het werkt bij hen, dan zou je er voor kunnen kiezen om ook online zichtbaarheid te pakken op bijvoorbeeld Instagram, Facebook of Snapchat.

Het is daarnaast dus belangrijk dat je nadenkt over de onderwerpen die leven in de markt. Wat speelt er? Wat is actueel in de branche waarin je actief bent en wat wil de ontvanger hierover lezen? Door in te spelen op jouw doelgroep zorg je dat je de potentiële klant (volger of sponsor) aan jouw bedrijf of onderneming bindt: en dat is uiteindelijk wat je wil bereiken. Fans creëren!

Afbeelding 1: bepaal welke kant je op gaat, of wil je rondjes blijven rijden?

Tip 2: denk na over wat je mooi vindt om te delen

We hebben nu al een belangrijk deel bereikt van het contentplan: de grote lijnen van het contentplan zijn gemaakt. We hebben thema’s bepaald, onderwerpen verzonnen en richting gekozen. Er is zogezegd een strategie voor het online plan.

Nu is het zaak om te kijken wat qua uitstraling bij jouw onderneming past. Wil je je richten op fotografie? Of tekstuele content? Of zijn video’s wellicht een goede optie om te delen. Voor alle ideeën zijn verschillende socialmediaplatforms in de lucht. En ja: dat is één woord.

Tip 3: maak iemand verantwoordelijk voor het contentplan

Iemand, of meerdere “iemanden”. Als je als bedrijf besluit om “iets” met social media, bloggen of andere (SEO) content te willen doen, dan is het belangrijk om te zorgen dat er verantwoordelijkheden worden benoemd. Dat kan naar één persoon, maar ook naar een team of een duo.

Het is belangrijk om naast deze stakeholders te bepalen wat de doelstellingen zijn. Wat wil je bereiken met de online uitingen? Meer bezoekers op de website? Meer klanten? Meer ingevulde contactformulieren? Of wil je een klantenbestand opbouwen voor het versturen van een nieuwsbrief?

Tip 4: vergeet de contentkalender (niet)

En dan bedoelen we dat het ook best mag om af en toe iets te plaatsen dat niet op de planning stond. De basis is echter wel die zogenaamde contentkalender. Het is immers goed om met elkaar af te stemmen wat, wanneer en hoe je wilt delen met jouw doelgroep.

Hierbij kun je denken aan specifieke dagen, uren soms zelfs, waarop je bepaalde uitingen plaatst. Maar in grote lijnen gaat het erom dat je in beeld brengt wat je bijvoorbeeld per kwartaal wil gaan maken. Dit kun je dan planbaar maken en aan personen toewijzen. Wie gaat de foto’s maken, wie gaat de blogs schrijven en wie zorgt er voor de SEO optimalisatie dit kwartaal.

Uiteindelijk is het verstandig om zaken meetbaar te maken, zodat je – als het goed is – de resultaten gaat zien van jouw online uitingen.

5: geniet van het maken van online uitingen!

En als je dat juist niet doet, omdat je het bijvoorbeeld niet leuk vindt of de kennis mist, dan is het verstandig om hier mensen voor in te schakelen die het wél leuk vinden om content te produceren. Dat kan onder de vlag van je eigen onderneming; je neemt iemand aan. Óf het kan op basis van inhuur; je kijkt in de omgeving of iemand teksten voor je kan maken, socialmedia-accounts over kan nemen of blogs kan schrijven.

Dit is ook wat Contented doet. We maken dan samen de plannen, voeren dit globaal uit en vervolgens nemen wij zaken uit handen. Jouw focus op jouw domein.

Geen reacties

Plaats een reactie

Hallo, ik wil graag reageren op dit blog. Ik vind namelijk dat ...