Voer een zoekterm in

Een contentplan: een must of een last?

Contented_referentie_tekstschrijver_apeldoorn

Een contentplan: een must of een last?

Een contentplan, een strategie op gebied van online marketing, het je profileren van jouw bedrijf op het internet; onderwerpen die veel ondernemers slapeloze nachten bezorgen. Want online zichtbaarheid is tegenwoordig niet meer weg te denken. Mensen “screenen” jouw bedrijf, dienst of onderneming eerst op de website of sociale media voordat ze contact met je zoeken. Een uitgedacht plan over de teksten of uitingen die je online doet, helpt bij het creëren van de goede uitstraling die jouw bedrijf online moet hebben. Meestal start dit proces met een nulmeting. Een contentplan helpt je vervolgens om structuur te geven aan je online strategie. Zo’n plan levert uiteindelijk echt geld op! Maar waar begin je? Lees onze 9 vragen die je jezelf kunt stellen voordat je een contentplan gaat schrijven.

1. Waar sta je voor als bedrijf?

Je bent gestart met het uitdenken van een online (marketing) strategie. Dat is een belangrijke mijlpaal in het behalen van online successen. Daar staan we dan ook graag even bij stil, samen met jou. Zonder plan, zonder contentplan, gaat jouw online zichtbaarheid en online uitstraling namelijk nooit professioneel ogen. Marketing – ook online –  is een uitdagende bezigheid. Het is een feit dat dit tijd en energie kost. Het is belangrijk om daar (ook vooraf) genoeg tijd en energie in te steken, anders is het weggegooid geld. Je strategie begint daarom met een zogenaamd contentplan.

Allereerst is het belangrijk om vast te stellen wat jouw bedrijf uniek maakt. Stel jezelf de vraag waar jij als ondernemer toegevoegde waarde biedt voor jouw klant. Welke verschillen heb jij met jou directe concurrenten? Waarom zou een potentiële klant jou willen als adviseur of externe professional? Wat zijn de kernwaarden van je onderneming en wat wil je uitdragen? Dit is de basis van het contentplan: hierop leun je bij het invullen van het plan.

2. Waarom volgt men jou?

Volgende belangrijke stap is het bepalen waarom jij interessant bent voor een lezer of volger op het internet. Je zult in deze fase op zoek moeten naar het antwoord op de vraag waarom jij de moeite waard bent om te volgen. Wat is de kernboodschap van je bedrijf of onderneming? Dit wordt de rode draad in alles wat er online gedeeld wordt en vormt dus een belangrijke stap in je contentplan. Dit kun je zien als de basis van alle uitingen die online gedaan worden. Zowel in blogs, de statische content als de uitingen op sociale media.

3. Hoe bepaal je de onderwerpen?

De onderwerpen van een blog, uitingen op sociale media zoals bijvoorbeeld Instagram, Facebook en Twitter, zijn niet makkelijk te bepalen. Wat helpt is om hierbij focus aan te brengen. Zorg dat de “posts” aansluiten bij de behoeftes en verwachtingen van de lezer. De kans is dan het grootst dat je gevolgd wordt en dan mensen jouw bedrijf online interessant (genoeg) vinden. Humor, actualiteit, tips over je vakgebied of andere “subgroepen” kunnen categorieën zijn waar je je uitingen aan kunt ophangen. Een ouderwetse brainstorm met “geeltjes” waarbij “alles gezegd mag worden” is nog steeds een populaire en effectieve methode hiervoor. Plan hem eens op vrijdagmiddag met een borrel: je zult zien dat er originele ideeën ontstaan voor in jouw contentplan. Het slim verwerken van keywords in posts, blog of andere uitlatingen is vervolgens verstandig om te doen. Dit heeft weer effect op je vindbaarheid in zoekmachines.

4. Ga je lukraak schrijven?

Schrijf voor je doelgroep. Oftewel: maak interessante content die aansluit bij de mensen die je wilt bereiken. Dit geldt voor alle online domeinen: social media, blogs en ook de “gewone” statische tekst op je website. Spreekt dit jouw doelgroep aan? Dan is de kans op conversie (actie!) het grootst. Wanneer je de plank hierbij misslaat, klikt je bezoeker weg en heb je een kans op verkoop laten lopen. Het doen van een doelgroepanalyse is dan ook aan te raden, wanneer je start met het maken van een contentplan.

Contentplan Contented www.contented.nl

Afbeelding 1: werken aan een contentplan.

5. Wat levert een contentplan op?

Een contentplan levert allereerst een hoop nieuwe inzichten op. Door jezelf kritische vragen te stellen over je bedrijf, instelling of onderneming, krijg je helder inzichtelijk wat jouw onderneming nou eigenlijk precies doet! Waar sta je voor en wat wil je op het internet uitstralen? Basisvragen die je tijdens het opstellen van een contentplan de revue laat passeren. Daarnaast levert een contentplan tijdwinst op. Eigenlijk is dat bij alles zo: denk je iets van tevoren uit dan investeer je tijd die verdien je aan het eind van de rit ruimschoots terugverdient.

Het starten met het maken van een contentplan levert daarnaast ook een gezellige werksfeer op. Is het niet tijdens het maken (bijvoorbeeld door te brainstormen) van zo’n plan, dan is het wel tijdens het creatieve proces van uitvoering. Creatief bezig zijn met jouw team is leuk! Een contentplan levert je ten slotte geld op. Op de lange termijn ga je zien, dat een uitgedacht plan omtrent content werkt en zijn vruchten afwerpt. Je kunt gerichte content gaan produceren, die aansluit bij de wensen van je (huidige en potentiële) klanten. Klanten voelen zich begrepen en zullen eerder verleid worden bij je te kopen of contact met je te zoeken.

6. Welke online kanalen gebruik je?

De vraag der vragen. Er zijn zoveel omgevingen op het internet te vinden, waar je content op kunt plaatsen. En er komen steeds nieuwe kanalen bij. Socialmediakanalen, maar ook communities en blogs waar je content kunt produceren en bezoekers kunt verleiden tot conversie.

Deze vraag sluit aan bij vraag 4: het bepalen van je doelgroep. Waar bevindt jouw zich op het internet? Twitter? Snapchat? Instagram? Of zijn ze vooral te vinden op andere socialmediakanalen als Google+ of Pinterest. Daarnaast is het goed om te bepalen of je doelgroep “leek” is of al thuis is in jouw vakgebied. Daar kun je je content op afstemmen. Leeftijd en opleidingsniveau kan ook meegenomen worden in je keuze van online kanaal.

7. Welke schrijfstijl kies je?

De zogenaamde “tone of voice” bepalen is belangrijk bij het maken van een contentplan. Jouw bezoekers, lezers en eventuele klanten moeten de content die je plaatst begrijpen maar ook waarderen (positief als het even kan). Dit geldt ook voor de posts op Instagram of Facebook. Gebruik je daar humor? Zorg ervoor dat dit aansluit bij de humor die jouw doelgroep snapt en wellicht herkent. Gebruik je termen of jargon dan geldt hetzelfde. Afbeeldingen (plaatjes) helpen vaak ter verduidelijking van je gemaakte content.  Bepaal je schrijfstijl dus voordat je je content plaatst. Denk erover na tijdens het maken van je contentplan.

8. Verdeel je het werk?

We schreven er al eerder over in ons blog over sociale media. Verdeel aan het eind van het gemaakte contentplan het werk. Dit zorgt ervoor dat de motivatie om de socialmediakanalen, blogs of statische content op de website “bij te houden” aanwezig blijft. Het maken van een (globale) planning kan hierbij handvatten bieden. Het is leuk om creatief bezig te zijn met je bedrijf of onderneming. Je leert een hoop over je bedrijf, concurrentie maar ook over je eigen werknemers (of over jezelf). Stel samen doelen en vier je successen: je zult zien wat het doet.

9. Wanneer maak jij je contentplan?

Samenvattend kunnen we stellen dat het maken van een contentplan je een hoop oplevert. Je verkrijgt inzicht over je eigen bedrijf, instelling of onderneming maar óók over je concurrentie. Wat is je uitstraling van je bedrijf en wat wil je uitdragen? Het bepalen van de onderwerpen voor in je contentplan is een lastige maar creatieve bezigheid. Dit kost tijd, die je uiteindelijk weer terugverdient in je conversie. Het bepalen en onderzoeken van je doelgroep en online kanalen is doorslaggevend bij het maken van een contentplan. Voor wie doen we het allemaal? Daarna denk je na over je schrijfstijl en planning. Een contentplan levert je als bedrijf ten slotte geld op.

Wil je meer weten of het maken van een contentplan of heb je ideeën over? Laat het ons weten en reageer op ons blog.

 

Geen reacties

Plaats een reactie

Hallo, ik wil graag reageren op dit blog. Ik vind namelijk dat ...