Content trends voor 2022 lees je hier!
Professionele online marketing, bloggen, het bijhouden van social media, pakkende taglines en natuurlijk SEO webteksten: het zijn belangrijke zaken die bijdragen aan je online strategie. Ook dit jaar 2021 zijn er ontwikkelingen geweest en hebben onze tekstschrijvers trends gezien, echter ook voor het nieuwe jaar zijn er tips om rekening mee te houden. We hebben de 5 belangrijkste tips voor het nieuwe jaar voor je op een rij gezet.
Trendtip 1: onderscheidende marketing
Creativiteit in zowel woord als beeld; dat is waarom jouw doelgroep zich bindt aan het product of de dienst die je aanbiedt. Het is belangrijk om na te denken over welke boodschap jouw bedrijf wil uitstralen. Wat wil jij de klant of potentiële koper vertellen? Waarom zou iemand voor jou willen kiezen?
Door hier onderscheidend in te zijn en specifiek te kiezen voor een richting, zul je merken dat mensen zich erin herkennen, zich zullen binden aan jouw merk. Persoonlijk zijn, een menselijke touch aanbrengen, flexibiliteit in je organisatie maar vooral ook exclusiviteit in de ervaring van een consument zijn belangrijk.
Kortom: wees onderscheidend in de manier waarop je jezelf in de markt zet en last but not least; bij alles wat je doet, doet het goed of doet het niet. Alleen dan maak je het verschil.
Afbeelding 1: doe iets goed, of doe het niet: sta altijd achter je keuzes!
Trendtip 2: maak gebruik van data
Artificial Intelligence, machine learning en het BERT-algoritme van Google. Misschien heb je deze begrippen wel eens voorbij zien komen. Ook voor online marketeers wordt digitale innovatie steeds belangrijker. Het is niet altijd eenvoudig om tools die hier ondersteuning bij bieden te implementeren. En ja, het kost tijd en energie. Maar, eerlijk is eerlijk: de wereld wordt digitaler en we zullen er met elkaar aan moeten wennen. Het heeft namelijk enorm veel voordelen!
Door technologie toe te passen, bijvoorbeeld voor dynamische content op je website, ziet jouw doelgroep de content die bij hem of haar past. Helemaal op maat voor je bezoeker dus: die krijgt bijvoorbeeld aanbevolen advertenties te zien op basis van eerder aangeklikte onderwerpen.
Met name door COVID-19 zijn veel van dit soort technieken – ook voor video – in een stroomversnelling geraakt. Meer aankopen gingen online, winkels moesten dicht en consumenten moesten via website en online advertenties verleid worden om aankopen te doen. Datadriven keuzes maken helpt hierbij en bijkomend voordeel: het verlaagt je bouncerate. Maak gebruik van deze mogelijkheden om in het nieuwe jaar bewust in te zetten op bepaalde delen van de markt waarin je opereert.
Afbeelding 2: Bidirectional Encoder Representations from Transformers – oftewel Google BERT. Een algoritme dat je kan helpen.
Trendtip 3: maak een marketingplan voor het nieuwe jaar
Over het maken van een marketingplan schreven we al eerder een blog. In de huidige tijd creëer je met het maken van groene keuzes meerwaarde voor de consument: het milieu krijgt anno nu veel aandacht en mensen willen bewuste keuzes maken. Ook jouw bedrijf – en daarmee jouw marketing keuzes – kun je hierop afstemmen. Door hier slimme keuzes in te maken, kun je potentiële kopers overtuigen om voor jouw product of dienst te kiezen.
Denk bij componenten binnen jouw marketingplan bijvoorbeeld aan storytelling. Het gebruik van influencers kan hierbij ondersteunen, om op die manier bekendheid te creëren en online zichtbaarheid te vergroten.
Een belangrijk onderdeel van je contentplan of marketingplan is bewustwording omtrent de meerwaarde en relevantie van de content. We noemen dat het EAT principe. EAT staat voor expertise, autoriteit en vertrouwen. Waarbij vertrouwen dus voor trust staat in Engelse terminologie. Dat je website daarnaast goed te crawlen is, blijft uiteraard een vereiste. Google waardeert dit en zodoende kan dit een positief effect hebben op je vindbaarheid in de zoekmachines. Optimalisatie hiervan, kun je opnemen in je plan.
Uiteindelijk is het bij het maken van een contentplan belangrijk om scherpe keuzes te maken, en ook je doelen SMART te formuleren. Je maakt het dan concreet en verdeelt het in behapbare stukken. Dat maakt het voor iedereen duidelijk en overzichtelijk. En het wordt er leuker van!
Trendtip 4: zorg voor interactie met je doelgroep
Communicatie is niet voor niets één van de twee hoofdtermen in gelijknamige afdelingen “Marketing & Communicatie”. Communicatie is key als het gaat om verbinding met je doelgroep. Je kunt interactie op veel verschillende manieren bereiken.
Interactie via sociale media als Instagram, TikTok, Facebook en uiteraard je website, is een grote kans om in contact te komen met je doelgroep. Je kunt denken aan webcare, waarbij een team actief met volgers communiceert, maar ook aan een chatbot. Belangrijk is dat je bezoekers helpt en het liefst zo snel mogelijk. Online wordt de tijd dat je een persoon bindt aan je website of socialmedia-account steeds korter – soms slecht 6-8 seconden. Accurate communicatie helpt om je bezoekers vast te houden, te helpen en uiteindelijk te verleiden tot actie (CTA)!
Trendtip 5: gastbloggers en long content
Het cliché content is king is nog steeds helemaal waar. Daar is het uiteraard ook een cliché voor geworden. Wat wel steeds belangrijker wordt in de wereld van de content, webteksten en de blogs, is long content. Langere teksten – wel relevant! – voegen waarde toe voor de vindbaarheid van je website. Daarnaast is het ook voor medewerkers of online marketeers leuk om zich te verdiepen in een bepaald onderwerp en hier een waardevol stuk content over te publiceren.
Gastbloggers inschakelen voor dit soort XXL-blogs, kan ook een mogelijkheid zijn. Linkbuilding komt dan ook als optie erbij, aangezien je kunt linken naar elkaars blog of website. Besef je wel dat betaalde linkbuilding steeds minder opbrengt dan dat het eerder deed. Onbetaalde linkbuilding is wel nog steeds een goede keuze.
In langere blogs of uitgebreide webteksten kun je keyword clustering toepassen, om zo je vindbaarheid en de kans daarop in de gratis zoekmachines te vergroten. Door je te verdiepen in de termen waar jouw zoekers op zoeken, vergroot je de kans dat je gevonden wordt. Keywords kun je dus clusteren om zo de kans hierop groter te maken. Gebruik dit slim en ga niet spammen: Google geeft daar penalties (boetes) voor.
Kortom: veel kansen voor jouw bedrijf om in het nieuwe jaar in te zetten op online marketing, content, blogs en SEO. Staar je niet blind op alle nieuwe mogelijkheden, schrik niet van de hoeveelheid tools die er zijn: uiteindelijk gaat het erom dat je keuzes maakt die passen bij jouw manier van online profilering. En uiteraard is het belangrijk hier de nodige lol in te hebben en houden!
Geen reacties