Voer een zoekterm in

Bouncepercentage verlagen: staar je er niet op blind!

Contented_logo

Bouncepercentage verlagen: staar je er niet op blind!

Het bouncepercentage oftewel de bounce rate van een website is een belangrijke statistiek die je veel kan vertellen over hoe deze website werkt en in elkaar zit. Over dit percentage is al een hoop informatie gedeeld op het internet. Het verlagen van je bouncepercentage is ook voor Contented een onderwerp om over te bloggen. Waarom? Het heeft namelijk veel raakvlakken met de werkzaamheden die wij voor klanten uitvoeren. Een hoog bouncepercentage hoeft trouwens niet slecht te zijn, wist je dat? We leggen je graag uit hoe de vork in de steel zit.

Bouncepercentage en uitstappercentage

Wij vinden het belangrijk dat je eerst duidelijk krijgt wat het verschil tussen deze twee begrippen is. We willen dat graag voor je uitschrijven, maar dat heeft Google zelf ook al gedaan. Waarom het wiel nogmaals uitvinden, zeggen wij op onze beurt dan. Google legt het verschil als volgt uit:

Als je het verschil tussen het uitstappercentage en het bouncepercentage wilt begrijpen voor een bepaalde pagina op jouw site, houd dan rekening met de volgende punten:

  1. Voor alle paginaweergaven op de pagina is het uitstappercentage het percentage pagina’s dat de laatste in de sessie was
  2. Voor alle sessies die beginnen met de pagina, is het bouncepercentage het percentage pagina’s dat de enige in de sessie was
  3. Het bouncepercentage van een pagina is alleen gebaseerd op bezoeken die met die pagina beginnen

Ons blog gaat dus om het bouncepercentage. We leggen aan je uit wat oorzaken zijn van een hoge bounce rate, wat gemiddelde bouncepercentages zijn en wat je eventueel kunt doen tegen een hoge bounce rate.

Gemiddeld bouncepercentage

Getallen roepen rondom bouncepercentages is altijd gevaarlijk. We gaan er ons tóch aan wagen, omdat wij vinden dat je best wel categorieën kunt aanbrengen in soorten websites en deze statistieken. Onderstaande opsomming geeft een aardig beeld:

  • 10-30% Websites voor online diensten
  • 20-40% Online verkoopkanalen
  • 30-50% Websites die prospects moeten opleveren (mogelijke klanten)
  • 40-60% Sites die content genereren
  • 70-90% Landingspagina’s van websites
  • 70-98% Blogpagina’s zoals die van Contented

Bedenk je dus vooral in welke ‘categorie website’ jij valt of jullie vallen, voordat je überhaupt iets wil gaan doen aan die (schadelijk hoge) bouncerate! Meestal kom je met een beetje logisch nadenken al wel tot de conclusie wat voor jouw website en jouw pagina’s het beste is.

Hoog % is dus niet erg

Stel je voor dat onderstaand figuur ‘jouw’ bouncepercentage weergeeft. Je hoeft daar niet per se van te schrikken. Als je – net als ons – namelijk een blogpagina in de lucht houdt, dan kan het best logisch zijn dat wanneer iemand jouw meest actuele blog gelezen heeft, daarna wegklikt. Je bezoeker heeft namelijk gevonden wat hij of zij wil. Hetzelfde kan gelden voor je contactpagina. Doel van een contactpagina is contact met mogelijke klanten of leads, dus wanneer men jouw site binnenkomt op je contactpagina, jou belt en vervolgens de website wegklikt, is jouw contactmoment al geweest en heb je – mits je een goede sales bent – je potentiële klant al binnen.

Bouncepercentage_Contented_verlagen_oorzaken

Afbeelding 1: stel je voor dat dit jouw bounce rate is.

Zoekt en gij zult vinden

Stel jezelf allereerst de vraag wat mensen zoeken en wat ze op jouw website daadwerkelijk vinden. Zorg ervoor dat je met goede content jouw bezoekers aantrekt. Webteksten die goed in elkaar zitten en voor jouw doelgroep geschreven zijn, sluiten aan op de wensen en verwachtingen van je bezoekers. Ze zullen minder snel wegklikken en je minder snel jouw website verlaten. Dit verlaagt je bouncepercentage. Een zogenaamd zoektermonderzoek kan onderdeel zijn van je strategie, om erachter te komen waar jouw klanten op zoeken (en waar jij vervolgens over moet gaan publiceren.

Oorzaken hoge bounce rate

Er zijn nog veel meer factoren die voor een hoge bouncerate kunnen zorgen. Vaak is het ook een kwestie van gezond verstand. Wanneer zou jij wegklikken van een website? Onderstaande opsomming bevat een aantal links die verwijzingen hebben naar eerdere blogs van Contented. Lees er alles over, zodat je kennis neemt van oorzaken van een hoge bounce rate.

  • De snelheid van je website (is de website te traag, dan klikken mensen gauw weg, logisch toch?)
  • Kwalitatieve webteksten
  • Geschiktheid voor mobile devices (responsive / adaptive)
  • Onduidelijke CTA’s
  • Linkbuilding niet op orde (help jouw bezoekers je website door anders zijn ze weg!)

Klik gerust weg!

Als het goed is ben je na het lezen van dit blog een beetje wijzer geworden als het gaat om bouncepercentages. Klik daarom met een gerust hart onze website weg. Tenzij je contact met ons wil opnemen uiteraard om vragen te stellen over dit onderwerp of vele anderen, want dat kan natuurlijk via de link.

Geen reacties

Plaats een reactie

Hallo, ik wil graag reageren op dit blog. Ik vind namelijk dat ...