Voer een zoekterm in

4 overeenkomsten tussen SEO en Sales

SEO_contentvuller_contentvullers_tekstschrijver_Apeldoorn

4 overeenkomsten tussen SEO en Sales

Is het je wel eens opgevallen dat er veel overeenkomsten zijn tussen SEO en Sales? Ons wel. We zetten er in dit blog een paar voor je op een rijtje. SEO – oftewel zoekmachine optimalisatie – is een middel om jouw website hoog te laten scoren in de organische gratis zoekresultaten in de zoekmachines (zoals Google). Door het gebruiken van de juiste zoektermen, keywords of zoekwoorden en de toepassing van zoekmachinemarketing kun je potentiële klanten naar jouw website of organisatie trekken. In dit blog lees je 4 overeenkomsten tussen SEO en Sales. Gebruik ze, doe er je voordeel mee en maak (meer) omzet!

1. Luisteren naar je klant

Het begrip SEO kun je uitleggen als het feit dat je moet luisteren naar je klant. Of beter nog, luisteren naar je doelgroep die in potentie klant van je kunnen worden. Wie behoort er eigenlijk tot je doelgroep? Wat zijn de wensen van deze mensen? Meestal is je doelgroep naar iets op zoek. Het maakt nu niet uit wat je aanbiedt. Of het nou een dienst is of een product. Probeer met je content op de website antwoord te geven op de vraag van de afnemer; jouw potentiële klant. Verkopers doen als het goed is, niet iets anders dan wat we net hebben beschreven. Goed luisteren en antwoord geven op de klantvraag.

Sales is tevens een spel van vraag en aanbod. SEO ook. De klant vraagt om iets, de verkoper biedt een (dé!) oplossing aan. We vergelijken dit met een zoekterm in Google, waarin iets gevraagd wordt: “wat zijn de voordelen van SEO”. Wij leggen op onze pagina uit wat de voordelen zijn van SEO, en voldoen zo aan de behoefte van een potentiële klant!

Door het uitvoeren van een zoektermenonderzoek kom je een heel eind in de goede richting van wat de klant zoekt, wat hij of zij wil weten en waar jij dus als bedrijf op kunt inspelen.

2. Nieuwsgierigheid opwekken

De online content of webteksten op jouw website, kunnen als doel hebben nieuwsgierigheid op te wekken, vertrouwen uit te stralen en zo een contactmoment te creëren. Onderscheidend en ‘beter dan de rest’ zijn is hierbij doorslaggevend. Interessante en nuttige informatie, weetjes, kennis, autoriteit, humor: allemaal zaken die daarbij kunnen helpen om jouw conversie te optimaliseren. In principe is dit voor een goede Sales net zo. Goede content (inhoud) wordt steeds belangrijker. Een goeie accountmanager of Sales heeft kennis van zaken, straalt vertrouwen uit, wekt interesse en lost problemen op.

3. Creatief zijn – verzin een list

Creativiteit, SEO en Sales gaan hand in hand. Wil je met SEO – zoekmachine optimalisatie – scoren, dan is zoals gezegd zoektermenonderzoek nodig. Weten wat er speelt onder je doelgroep is belangrijk. Waar wordt op gezocht in de zoekmachine, waar moeten we op inspelen, wat is trending? Je verkoopt hiermee je dienst of product. ‘Kennis is macht’ zeggen we dan, toch?

Nu begint het pas! Hoe zorg je ervoor dat jouw doelgroep je benadert? Wanneer drukken ze op die belknop of vullen ze het contactformulier in? Met andere woorden wanneer werkt die Call To Action (CTA) op jouw website? Creativiteit helpt hierbij. Denk goed na over leuke acties, events, interessante aanbiedingen of vertel inspirerende cases. Verzin een creatieve list om de klant aan je te binden.

4. Publiceer content

Kennis delen werkt. Een sales met kennis wekt zoals gezegd vertrouwen. Een website met sterke content idem dito. Een blog bijhouden of goede content creëren op jouw website zorgt voor autoriteit en een professionele uitstraling. Zorg ervoor dat je binnen je vakgebied een vraagbaak wordt en dat mensen je weten te vinden. Dit zorgt voor contactmomenten, die haakjes bieden om de (potentiële) klant aan je te binden!

Kortom: er zijn veel overeenkomsten te benoemen tussen SEO en Sales. Het luisteren naar de klant, nieuwsgierigheid opwekken, creatief zijn en last but not least het publiceren van content zijn daar treffende voorbeelden van. Heb je vragen, aanvullingen of nog meer overeenkomsten tussen SEO en Sales? Of heb je hulp nodig bij het publiceren van content? Vraag het ons, we helpen je graag!

 

 

 

 

 

 

 

Geen reacties

Plaats een reactie

Hallo, ik wil graag reageren op dit blog. Ik vind namelijk dat ...

Enter Captcha Here : *

Reload Image